DHL Express investeert 7 miljoen in Limburgs Service Center

Logistiekprofs op 15 april 2019 | 2 minuten leestijd

DHL Express heeft op Maastricht-Airport een nieuw Service Center geopend voor het bezorgen en afhalen van internationale expreszendingen in Limburg. Met de bouw is een investering gemoeid van ruim zeven miljoen euro. 

Vanuit het nieuwe Service Center aan de Engelandlaan in Maastricht-Airport verzorgt DHL het sterk groeiende aantal expreszendingen voor Midden- en Zuid-Limburg. Eerder deed de expresvervoerder dat vanuit een tijdelijke locatie in het nabijgelegen Ulestraten. 

4.500 zendingen per dag

Het Service Center biedt werkgelegenheid aan ruim zeventig medewerkers. Op de locatie zullen dagelijks 4.500 internationale, tijdkritische zendingen worden verwerkt. Een automatische sorteerinstallatie selecteert de pakketten op bestemming. Er zijn 34 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s en trailers. Naast twintig bestelauto’s en drie vrachtwagens wordt vanuit de vestiging ook een Cubicycle bevoorraad: een containerbakfiets met laadruimte van een kuub die in het centrum van Maastricht rijdt.

Het centrum huisvest ook een shop voor particulieren. Klanten kunnen hun zendingen hier zelf afleveren en brengen.

Gasloze vestiging

Het is de eerste gasloze vestiging in het expresnetwerk van DHL. Het Service Center gaat gebruik maken van restwarmte van de nabijgelegen nafta-kraker van chemiebedrijf SABIC. Het hele dak krijgt zonnepanelen, waarmee DHL de volledige stroombehoefte afdekt. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s.

Door deze inspanningen ontvangt het pand van DHL duurzaamheidskeurmerk ‘BREEAM outstanding’. Dit keurmerk ligt in lijn met het GoGreen programma, de duurzaamheidsdoelstellingen die DHL wereldwijd opgesteld heeft. Zo moet de CO2-uitstoot van DHL in 2050 tot nul zijn teruggebracht. 

Afbeelding: De DHL shop voor particulieren

Gerelateerde artikelen