Definitieve doorbraak voor online boodschappen

Logistiekprofs op 30 maart 2020 | 2 minuten leestijd

De online markt voor food zat al in de lift, maar beleeft door de coronacrisis versneld en definitief een doorbraak. Consumenten die nu voor het eerst hun boodschappen online bestellen, blijven dat ook na de pandemie nog doen. 

Dat stelt Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tegenover NU.nl. Volgens Jongen was de doorbraak voor de crisis al ingezet; de online boodschappenmarkt groeide in 2019 met 25 procent. De coronacrisis versnelt die groei. “De vraag is nu geëxplodeerd en het zal iets normaliseren, maar de opwaartse trend zet versneld door.”

Verdubbeling omzet

De belangenvereniging voor webwinkels verwacht qua omzet minimaal een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Toen kwam de online omzet in food en near food (boodschappen zoals wc-papier en shampoo) uit op 2,2 miljard euro. 

Digitale rij voor supermarkten

Het is dringen geblazen bij de online boodschappendiensten van supermarkten. Er is beperkte ruimte om nieuwe bestellingen te plaatsen. Bij Jumbo was die mogelijkheid er afgelopen week helemaal niet. De supermarktketen verwerkte tijdelijk geen nieuwe bestellingen. Albert Heijn zegt dat het ‘megadruk is’ en werkt hard aan capaciteitsuitbreiding. Picnic zoekt naar honderden nieuwe medewerkers om de grote hoeveelheid bestellingen te verwerken. 

Gerelateerde artikelen