Decathlon verduurzaamt retourenstroom met Homerr

Logistiekprofs op 18 februari 2021 | 2 minuten leestijd

Decathlon gaat op het gebied van retouren samenwerken met Homerr. Consumenten die iets willen terugsturen kunnen hun pakjes afleveren bij de pakketpunten van Homerr, waarna deze worden opgepikt door busjes die toch al door de straten rijden. 

Het netwerk van Homerr bestaat uit ruim 1.600 buurt- en servicepunten. Buurtpunten zijn particulieren die op regelmatige momenten thuis zijn. Servicepunten zijn winkels of restaurants met langere openingstijden. Consumenten kiezen er in de webwinkel voor om een pakket op één van deze punten te laten bezorgen. In het geval van Decathlon geldt dat binnenkort ook voor retouren. Klanten van de sportretailer kunnen hun pakketten via de punten van Homerr terugsturen. 

Deze pakketten liften als het ware mee op busjes die toch al op pad zijn. Daarmee besparen Decathlon en Homerr naar eigen zeggen veel CO2-uitstoot. Bovendien is het een printloze retouroptie. 

Homerr-oprichter Juriaan Matthijssen: “We zien dat consumenten tegenwoordig meer vragen dan gratis retourneren en next-day delivery. Ze worden bewuster van de impact van hun online aankopen. Er is veel vraag naar duurzame alternatieven. Door Homerr als gratis en printloze retouroptie aan te bieden, maken we het ze daarbij ook nog eens heel gemakkelijk.” 

Gerelateerde artikelen