De plannen van Coolblue: tv-bezorgstraat en supersnelle levering

09.03.2018 | Branchenieuws | 1145 keer bekeken
De plannen van Coolblue: tv-bezorgstraat en supersnelle levering

Webwinkelgigant Coolblue gaat televisies vanaf volgende maand zelf bezorgen en bij de klant thuis installeren. Voorheen deed het dat alleen met witgoed. "Je kunt televisies alleen maar bij de voordeur afleveren, maar daar worden klanten niet bijzonder blij van", aldus ceo Pieter Zwart. 

Coolblue publiceerde gister zijn jaarcijfers over 2017 en beantwoordde in een livevideo vragen van kijkers. Daarin verklapte Zwart dat Coolblue vanaf volgende maand zijn bezorgdienst uitbreidt met de 'tv-bezorgstraat'. "We leveren hem niet af bij de voordeur, we brengen hem ook je huis in en we installeren hem. Dat is prettig, want televisies zijn groot." Zwart vervolgt: "Het lijkt iets futiels, maar geloof me: het is een enorm proces, met tientallen busjes en honderden bezorgers."

Gedetailleerde tracking

Op de vraag wanneer Coolblue gedetailleerde tracking gaat aanbieden, zegt Zwart: "Aan de ene kant wil je zo gedetailleerd mogelijk informatie kunnen bieden aan consumenten. Aan de andere kant wil je ze niet van elk tussenstapje op de hoogte brengen, want dan wordt het gewoon irritant." Dat is een heel dun lijntje, stelt de 'Beginbaas'. Op dit moment zijn er tussen het moment van bestellen en het moment van aankomst vier tot zes contactmomenten. Dat zouden sommige klanten al te veel vinden. "Dus daar worstelen we nog een beetje mee. Maar ik sluit niet uit dat we daar best wel slimme dingen voor aan het voorbereiden zijn." 

Allround pakketbezorger

'Heeft Coolblue de ambitie om allround pakketbezorger te worden?', luidt een vraag. Daarop wil Zwart niet direct 'nee' antwoorden. Daarvoor is wel een hoge stopdichtheid nodig. "Anders is het simpelweg te duur. Maar als we later groot zijn dan zou ik het wel tof vinden om dat gewoon met echte Coolblue'ers te doen, met die glimlach en alles wat daarbij komt." 

Nu bestellen, over een uurtje in huis

Same day delivery is volgens Zwart wel degelijk relevant. "Maar wat nog veel relevanter is dat je klanten veel beter controle geeft over het wanneer en waar." Snelheid is daarbij belangrijk, maar vooral ook precisie. Zwart stelt dat supersnelle levering ook heel interessant kan zijn. "Zoals bij pizza: nu bestellen, over een uurtje in huis. Dat werkt natuurlijk niet in hele kleine plaatsen, maar theoretisch gezien zou je erover na kunnen denken. In de buurt van winkels. Uiteindelijk kan het met een pizza ook, of met een pokébowl, dus waarom zou het met een iPhone niet kunnen?"  

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • Stijn Vos
    13.03.2018 - 19:09 uur | Stijn Vos

    Goed verhaal natuurlijk. Gedetailleerde tracking, automatisch bezorg-afspraken maken en slimme (automatische) planning is overigens ook beschikbaar voor de ondernemer die geen tientallen busjes heeft en de kosten laag wil houden.