De meestvoorkomende valkuilen bij WMS-implementaties

Jos koenders op 15 oktober 2019 | 3 minuten leestijd

Een WMS-implementatie is een project dat nog dikwijls onderschat wordt. Nog te vaak komen er verhalen voorbij van mislukte implementaties of trajecten die veel langer duren en veel duurder uitvielen dan voorzien. Een overzicht van de belangrijkste valkuilen: 

Afwijken van de scope

Een belangrijke sluipmoordenaar is het afwijken van de scope. Te vaak willen opdrachtgevers nog wat extra’s. Zij ontdekken tijdens het design de mogelijkheden van het pakket pas echt. Dan is de verleiding natuurlijk heel groot om direct verbetertrajecten te starten. Echter, wanneer er wordt afgeweken van de scope houdt dit direct vertraging van het project in, met hogere kosten tot gevolg. Deze optimalisaties kunnen beter bewaard worden voor na de go-live.

Inzet ervaren medewerkers

Een WMS is niet alleen een investering in geld maar ook in tijd van de organisatie. Commitment van de opdrachtgever is een belangrijke factor voor succes. Dit houdt in dat de meest ervaren medewerkers worden vrijgespeeld voor een WMS project. Vaak wordt er gesteld dat dit niet mogelijk is omdat dit nu net de medewerkers zijn die de kennisdragers zijn en de huidige operatie dragen en, waar nodig, aanjagen. Zij zijn natuurlijk onmisbaar voor de operatie maar hun inbreng bij de inrichting van het WMS is cruciaal. Zij kennen immers de ins en outs van het bedrijf. Bij een ontwerp ‘vanachter de PC’ worden belangrijke details vergeten of processen niet goed vertaald naar het pakket. Dit leidt ertoe dat een project geheel of gedeeltelijk overnieuw gedaan moet worden. 

De ervaring en kennis van ervaren krachten is nodig om een WMS-implementatie succesvol te maken. Deze kennishouders moeten het nieuwe systeem dragen en omarmen en zijn later tevens het aanspreekpunt voor de medewerkers bij het gebruik ervan.

Uitproberen in plaats van testen

Het goed doortesten van een nieuwe applicatie is van groot belang. Vaak is het testteam al tevreden als na een aantal pogingen een ordertje door het systeem heen gaat. Dat is geen testen, dat is uitproberen. Niet alleen is goed testen van belang om te zien of het systeem functioneert zoals bedacht, het is ook meteen een training voor de key users.

Te vroeg trainen

Goed trainen is belangrijk maar heeft geen zin als het langer dan 2 weken van te voren is. De meesten zijn het geleerde dan alweer vergeten. Steeds vaker wordt de zondag van het go-live weekend gebruikt om 5-10 procent van de orders alvast te verwerken zodat de medewerkers al een keer met het systeem gewerkt hebben. Met deze strategie start je met een voorsprong en het is de ultieme test van het systeem.

WMS-selectie op ICT & Logistiek

Is uw WMS aan vervanging toe? Tijdens ICT & Logistiek, op 5, 6 en 7 november in de Jaarbeurs, neemt Jos Koenders u in een aantal inhoudelijke sessies mee in zijn ervaringen op het gebied van selectie en implementatie van WMS. Een wereld die sterk in ontwikkeling is. Aan de hand van praktijkcases worden succesverhalen en valkuilen gepresenteerd. Ga naar de website van ICT & Logistiek voor meer informatie of registreer hier direct.

Gerelateerde artikelen