​De logistiek rondom Logistica in beeld

Logistiekprofs op 9 november 2015 | 3 minuten leestijd

Nog een dag te gaan tot Logistica 2015. Dat betekent dat de stands van de bijna 300 exposanten alleen vandaag nog aangepast kunnen worden. Een drukke dag voor beursexpediteur CEVA Showfreight. Redactie LogistiekProfs nam een kijkje. 

14 uur per dag  aan het werk
CEVA Showfreight verzorgt de algemene logistieke afhandeling van Logistica. Vorige week is gestart met de opbouw van de Logistica, in hal 9, 10, 11 en 12, maar voor CEVA begonnen de voorbereidingen al zo’n anderhalf jaar geleden. “Dan zitten er al twee mensen op het project. Zij zorgen dat alle machines die vanuit het buitenland moeten komen, hier op tijd zijn”, zegt Rob Couwenberg, Supervisor Operations. Kort voor de beurs, in het operationele stadium, wordt dat team flink uitgebreid. Op de beursvloer wordt met zo’n 10 heftruckchauffeurs gezorgd dat alles op z’n plek staat. “Deze mannen werken tot 14 uur per dag om te zorgen dat alles op tijd af is.” 


Voor het weekend was de beursvloer nog betrekkelijk leeg. 

Vraag vanuit exposanten verandert 
CEVA heeft jarenlange ervaring in regelen van de logistiek voor beurzen, maar dat betekent niet dat deze editie een koud kunstje is. “Het lijkt een geoliede machine”, legt Couwenberg uit. “Maar er komt veel bij kijken. De laatste Logistica-beurs was drie jaar geleden. We proberen veel te voorspellen op basis van de historische gegevens van de vorige beurs, maar dat is eigenlijk onmogelijk.” Dat merkt ook Ruud Schildknegt, directeur bij Van der Kreeft Heftrucks, partner van CEVA Showfreight. “Er is in drie jaar tijd zoveel veranderd, dat je niet weet wat de klant nu wil. We bieden een heel pallet aan kleuren, maar we hebben geen idee welke kleur de exposanten gaan kiezen. Dat is afwachten tot het laatste moment.” 

Laatste aanpassingen
Het is een extra uitdaging voor CEVA dat de beurs op dinsdag begint. “In het weekend gebeurt alles op een laag pitje. Op maandag komen de exposanten hun stand bekijken en willen ze vaak nog aanpassingen. Dat moet allemaal op die dag gebeuren, niet alleen voor de logistiek maar ook voor bijvoorbeeld de schoonmaak.” 

Lege parkeerplaats
Op de parkeerplaats bij de Jaarbeurs, daar waar de vrachtwagens worden gelost, is het betrekkelijk rustig. Dat komt doordat de procedure voor op- en afbouwverkeer is in samenwerking met Jaarbeurs en CEVA aangescherpt door middel van een registratiesysteem. Alle vrachtwagens die zich bij P2 melden, worden geregistreerd. Zij hebben dan maximaal 90 minuten om te lossen en moeten daarna het parkeerterrein weer verlaten. “Dit zorgt ervoor dat exposanten hun lege vrachtwagens niet laten staan en de parkeerplaats dus niet overvol raakt”, aldus Rob Couwenberg. 

Een groot scherm op het CEVA-kantoor laat precies zien wie er allemaal op de parkeerplaats staan. Vrachtwagens op de parkeerplaats hebben 90 minuten tijd om te lossen. 

Tussen 10 en 13 november staat de Jaarbeurs in het teken van Logistica. Heeft u zich nog niet voor de beurs ingeschreven en wilt u toch een kijkje nemen? Inschrijven kan hier

Redactie LogistiekProfs