‘Data-gedreven ketens in logistiek gaan het verschil maken’

Logistiekprofs op 7 mei 2019 | 2 minuten leestijd

Bedrijven in de logistiek hebben hoge verwachtingen van een data-gedreven bedrijfsvoering. Dit moet leiden tot snellere, efficiëntere en duurzamere logistiek, is de tendens. Toch valt data delen in de praktijk tegen. Omdat geen enkele partij overzicht heeft over de hele keten, blijven inefficiënte processen onzichtbaar.

Dat schrijft ABN Amro in het rapport ‘Logistieke winst met data delen’. De bank voorziet dat data-gedreven ketens in de logistiek het verschil gaan maken. “Door goedkopere sensoren worden steeds meer data gegenereerd en door de opkomst van 5G-netwerken wordt het mogelijk enorme hoeveelheden data snel te delen”, zegt Albert Jan Swart, Sectoreconoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. “Zo komt steeds meer informatie beschikbaar die bedrijven kunnen gebruiken om hun logistieke processen te verbeteren.”

Bedrijven erkennen belang van data

Ook bedrijven uit de sector hebben hoge verwachtingen. Uit onderzoek van de bank blijkt dat vrijwel alle logistieke bedrijven (97 procent) zijn doordrongen van het belang van een meer data-gedreven logistiek. Zo verwacht de Nederlandse transportsector dat de beladingsgraad met tien procent omhoog kan als logistiek dienstverleners en verladers alle informatie zouden delen. De CO2-uitstoot van vrachtwagens gaat dan ook omlaag. De bank voorziet een besparing van 500.000 ton CO2. Dat staat gelijk aan 3,5 miljoen keer vliegen van Amsterdam naar Parijs.

Praktijk weerbarstig

Toch is de praktijk weerbarstig, merkt ABN Amro op. Logistieke ketens bestaan tegenwoordig uit veel schakels en vrijwel geen enkele schakel heeft overzicht over de gehele keten. Hierdoor blijven inefficiënte processen onzichtbaar en wordt de beschikbare capaciteit lang niet altijd benut. Een gemiste kans, stelt de bank. Swart: “Zodra verschillende partijen bij het logistieke proces betrokken zijn – zoals transporteurs die fungeren als onderaannemers – wordt het ingewikkeld. Het is daarom belangrijk om samen te werken met opdrachtgevers, omdat het delen van data in de volledige keten zal leiden tot een sterke verbetering van de logistieke operatie.”

Gerelateerde artikelen