Coolblue sterkst groeiende retailer

07.06.2016 | Branchenieuws | 617 keer bekeken
Coolblue sterkst groeiende retailer

Het gaat goed met Coolblue. Het bedrijf groeit van alle Nederlandse retailers namelijk het sterkst. Tussen 2012 en 2014 steeg de omzet van Coolblue het meest van alle retailers in ons land.

In de RetailTrends Fabulous 40, die wordt samengesteld door adviesbureau Capitalmind, staat Coolblue voor de twee keer op rij op nummer één. Tussen 2012 en 2014 steeg de omzet van het elektronicabedrijf met 45,67 procent en is daarmee direct ook de enige webwinkel met een omzetstijging van meer dan 40 procent. Coolblue laat in de lijst bedrijven zoals U.R. Nieland Beheer, het concern achter Fonteyn, achter zich. Zij kwamen op de tweede plek met een groei van 37,05 procent. Rituals groeide in de gemeten jaren met 33,33 procent en bezet de derde plek.

Criteria
De samenstellers van de lijst letten op veel verschillende punten. Zo moet de hoofdactiviteit detailhandel in food of non-food zijn en andere activiteiten moeten de retail ondersteunen. Daarnaast wordt gelet op zowel clicks als bricks. Bedrijven die zich bezig houden met het verkopen van auto’s, olie of gas worden niet opgenomen in de lijst. Ook is het een vereiste dat de bedrijven een Nederlandse entiteit hebben, Nederlandse aandeelhouders of een (internationale) investeerder.

Verdwenen
Opvallend in de lijst is dat alleen de bovenste 25 bedrijven een omzetstijging wisten te realiseren. Alle andere bedrijven op de ranglijst kregen dat niet voor elkaar. Daarnaast verdwijnen veel bedrijven uit de elektronicabranche uit de lijst. Twee jaar geleden was er nog een plek weggelegd voor Paradigit, maar zij zijn inmiddels volledig uit de top 40 verdwenen.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren