Consumentenbond: ‘Webwinkels betalen bezorgkosten niet terug’

Logistiekprofs op 28 november 2016 | 2 minuten leestijd

Consumenten die online een aankoop doen mogen het artikel binnen veertien dagen terugsturen. Binnen twee weken hoort het aankoopbedrag weer teruggestort te zijn. Veel webwinkels houden zich echter niet aan deze regels, zo blijkt nu uit onderzoek van de Consumentenbond.  

De Consumentenbond bestelde in totaal 675 artikelen bij meer dan 200 webwinkels. Bij iedere webwinkel werd op drie verschillende momenten een aankoop gedaan en werd binnen veertien dagen de bestelling teruggestuurd. Webwinkels die niet binnen twee weken het hele aankoopbedrag terugbetaalden, stuurde de bond tot twee keer toe een herinnering. Van de webwinkels betaalde 32 procent bij minstens één van de drie bestellingen te laat terug. Daarnaast gingen dertien webwinkels bij alle drie de bestellingen de mist in.

Webwinkels zijn daarnaast verplicht om de bezorgkosten terug te betalen wanneer de consument er voor kiest een bestelling te retourneren. Dit geldt alleen wanneer de hele bestelling wordt teruggestuurd. Ook hier lijken webwinkeliers niet altijd rekening mee te houden: 36 procent van de webwinkels betaalde bij minstens één van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug. 50 procent van de webwinkels ging bij minimaal één van de bestellingen de mist in. Zij vergaten terug te betalen of waren te laat met betalen.

Keurmerk
De helft van de 200 onderzochte webwinkels is in het bezit van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk. 31 procent van de webwinkels met een keurmerk betaalde de bezorgkosten terug. Dat percentage ligt hoger dan bij webwinkels zonder keurmerk, maar nog steeds te laag, aldus de Consumentbond. 

De Consumentenbond concludeerde dat er in de afgelopen vier jaar weinig is verbeterd omtrent de wetten en plichten die webwinkels moeten navolgen. Het aantal webwinkels dat tijdig terugbetaalt is zelfs verslechterd. Ook dit jaar worden de cijfers gedeeld met de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Redactie LogistiekProfs
Dit artikel verscheen ook op VerpakkingsProfs