Consumenten vaker ontevreden over webwinkels door levertijden

Logistiekprofs op 20 december 2016 | 2 minuten leestijd

Uit cijfers van het CBS blijkt dat veertig procent van de online consumenten niet blij is met de serviceverlening van online webshops. Online shoppers zijn vooral niet blij over de levertijd, deze is vaak te laat of niet volledig. De totale ontevredenheidsscore van online shoppen is in 2016 met twee procent gestegen. 

Uit het onderzoek blijkt dat 23 procent van de mensen problemen hebben ervaren met de serviceverlening. Als nummer twee op de lijst met problemen van online serviceverlening staat met twaalf procent technische problemen met betalen of bestellen. Verkeerde of beschadigde verpakkingen eindigt op plek drie met negen procent.  

Deze problemen zijn min of meer constant gebleven ten opzichte van 2015. De klachten rondom de vindbaarheid en rechten rond garanties, de klachtenprocedure, de kosten, de leverbaarheid in Nederland en koopfraude zijn procentueel het meest gestegen bij online consumenten.

Ouderen shoppen steeds meer
Bijna drie op de vier Nederlanders zegt dit jaar wel eens online aankopen te hebben gedaan voor privé-doeleinden. Dat is een toename van negen procent vergeleken met 2012. Opvallend is dat het aantal online shoppers van 65 jaar of ouder procentueel het meest gestegen is. De categorie levensmiddelen is het snelst gegroeid ten opzichte van vier jaar geleden. Kleding, reizen, vakantie of kaartjes voor evenementen worden net als de voorgaande jaren het meest online besteld. 

Redactie LogistiekProfs
Dit artikel verscheen ook op
VerpakkingsProfs