Consument haalt boodschappen vaker online

Logistiekprofs op 24 mei 2016 | 2 minuten leestijd

Het online marktaandeel in boodschappen is het afgelopen jaar verdubbeld. Begin 2016 deed zeventien procent van de Nederlandse huishoudens online zijn boodschappen. Dat schrijft Emerce op basis van cijfers van GfK.

Een groot deel van de online boodschappen werd gekocht bij niet-supermarkten als HelloFresh, Zooplus en Wijnvoordeel. Slechts zes procent van de huishoudens deed een aankoop bij de webshop van een supermarktketen als Albert Heijn of Spar. In 2015 boekten supermarkten 0,9 procent van hun omzet online. In het eerste kwartaal van 2016 is dat percentage verdubbeld.

Liever laten bezorgen dan afhalen

GfK verwacht dat de online supermarktuitgaven met de komende jaren met een factor zes kunnen stijgen. De respondenten geven aan dat ze liever de deur niet uitgaan om hun bestelde boodschappen op te halen; ze krijgen deze liever thuisbezorgd.

‘Minder supermarkten in winkelstraat’
Vorige maand gaven retaildeskundigen in Nieuwsuur al aan dat ze verwachten dat het marktaandeel van online supermarkten, waaronder bijvoorbeeld Picnic, de komende jaren zo hard groeit dat fysieke vestigingen genoodzaakt zijn hun deuren te sluiten. Nederland zou over tien jaar tweehonderd tot vierhonderd minder supermarkten tellen dan nu.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.