Circular IQ wint Supply Chain Start-up Contest

Logistiekprofs op 24 mei 2019 | 4 minuten leestijd

Circular IQ is tijdens het InNOWvate Supply Chain Event uitgeroepen tot supply chain startup van het jaar. De Amsterdamse startup kreeg in deze Europese competitie de voorkeur boven de vier andere genomineerden. Circular IQ heeft een softwaretool ontwikkeld waarmee klanten data over producten en materialen kunnen verzamelen en inzichtelijk maken. De wereld en met name de supply chain heeft behoefte aan dergelijke start-ups. “De supply chain is de enige afdeling binnen onze bedrijven die de wereld kan redden.”

“Weet u dat negentig procent van al het materiaal dat we delven weer verspild wordt?” Mede-oprichter Roy Vercoulen va Circular IQ probeert de deelnemers tijdens zijn drie minuten durende pitch op het hoofdpodium van InNOWvate te prikkelen. Zijn start-up helpt bedrijven om inzicht te krijgen in dit soort cijfers. “De data hierover is vaak gefragmenteerd over verschillende systemen. Veel data gaan verloren in digitale documenten en certificaten”, legt Vercoulen uit.

Met de software van Circular IQ kunnen bedrijven hun producten, materialen en leveranciers met elkaar vergelijken. Zij kunnen de leveranciers selecteren die de grootste bijdrage aan duurzaamheid leveren. Klanten als DSM, Brink, Bolsius, Gispen en Van Wijnen gebruiken de software om opgeteld voor 400 miljoen euro aan inkoopvolume te alloceren. Daarmee besparen ze niet alleen 800 ton CO2-uitstoot, maar ook nog eens 8 miljoen euro aan kosten. 

Geloofwaardigheid versterkt

Vercoulen ontving een fraai beeld uit handen van Aike Festini van het Zwitserse LuckaBox, de winnaar van vorig jaar. Daarnaast krijgt Circular IQ de mogelijkheid om samen met Supply Chain Media een marketingcampagne ter waarde van 40.000 euro op te zetten. Festini benadrukt het belang van de prijs. “Die heeft onze geloofwaardigheid versterkt. In de maanden na de winst vorig jaar hebben we veel deals met grote klanten afgesloten. Van de marketingtools die we hebben ontwikkeld, profiteren we nu nog steeds.”

Festini vertelde eerder al dat het leven van een start-up gepaard gaat met grote pieken en diepe dalen. Momenten waarop het geloof in eigen kunnen onbegrensd lijkt, worden afgewisseld met momenten waarop het zelfvertrouwen tot onder het nulpunt zakt. Vercoulen herkent dat patroon van pieken en dalen. “We hebben een waanzinnig jaar achter de rug waarin successen met teleurstellingen zijn afgewisseld. Een prijs als dit helpt. Die geeft ons het vertrouwen om door te gaan.”

Aanjager voor innovatie

In totaal namen 28 start-ups en scale-ups deel aan de competitie die is georganiseerd door Supply Chain Media. Ambrosus, MotionMiners,Stockspots en Shipnext waren naast Circular IQ de vier andere genomineerden. De titel voor beste scale-up – bedrijven die de start-up fase zijn ontgroeid – ging naar Seven Senders, dat daarmee Buyco, Cargonexx, Everoad en Fretlink versloeg. Seven Senders ontwikkelt software om voor elk pakket de juiste last-mile vervoerder te vinden. 

Start-ups zijn een belangrijke aanjager voor innovatie in de supply chain, stelt dagvoorzitter Martijn Lofvers van Supply Chain Media. Hij verwijst naar Boyan Slat van Ocean Clean-up die zijn eerste poging om de plastic soep op te ruimen zag mislukken. “Maar hij zal het opnieuw proberen. Dat is hoe innovatie verloopt: via ‘trial and error’. En innovatie hebben we nodig. De supply chain is de enige afdeling binnen onze bedrijven die de wereld kan redden.”

Onverwachte uitkomsten

Carlos Cordon, hoogleraar aan de IMD Business School uit Zwitserland, beaamt dat innovatie leidt tot onverwachte uitkomsten. “Digitalisering van de supply chain levert veel op, maar vaak niet wat we hadden verwacht”, aldus Cordon, die voorbeelden noemt van nieuwe technologieën als augomented reality en autonome voertuigen. Augmented reality helpt fabrieken om storingen snel te verhelpen en omsteltijden te reduceren. Autonome voertuigen kunnen een oplossing zijn voor het tekort aan chauffeurs. 

Cordon: “Veel innovaties in supply chain zijn traditioneel gericht op kostenbesparingen. Maar met kosten besparen zijn we nu wel klaar. De waarde van innovaties zit vaak in andere dingen zoals snelheid, flexibiliteit of het oplossen van het tekort aan chauffeurs. Met al die innnovaties breken leuke tijden aan voor supply chain professionals.”

Gerelateerde artikelen