Chauffeurstekort noopt sector tot slimme samenwerking

Logistiekprofs op 18 maart 2021 | 3 minuten leestijd

Het chauffeurstekort waar de sector al jaren mee worstelt blijft een acuut probleem als er niet efficiënter met de bestaande capaciteit wordt omgegaan. IT en samenwerking spelen daarin een belangrijke rol, stelt ChainCargo. Het transportplatform zet zich in voor het slimmer benutten van bestaande vervoersbewegingen.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is al jaren een probleem. IRU (de internationale organisatie voor wegvervoer) becijferde in 2019 dat Europese transportbedrijven 21% van de chauffeursstoelen niet gevuld krijgen. Vergrijzing, onaantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een negatief imago worden gezien als de grote boosdoeners. Toch blijft een van de belangrijkste oorzaken volgens ChainCargo vaak onbesproken: het onvolledig benutten van trucks die al op de weg rijden

Volgens Eurostat reed in 2018 12,3 procent van het Europees wegtransport onbeladen. In Nederland gaat het om bijna 30% van al het goederenvervoer over de weg. Alleen al in de UK rijden chauffeurs jaarlijks zo’n 241 miljoen onnodige kilometers, bijvoorbeeld omdat ze vol heen rijden en (deels) leeg weer terug.

Digitalisering en samenwerking

Hoe kan die capaciteit beter worden benut? Digitalisering en samenwerking hebben daarin een grote rol te vervullen, meent Eindhovense startup ChainCargo. Vervoerders moeten de mogelijkheid krijgen om gezamenlijk hun capaciteit en locatie te delen met verladers. Alleen zo kan lege ruimte optimaal worden gebruikt om ladingen te vervoeren.

ChainCargo lanceerde in 2018 een transportplatform om deze samenwerking te bevorderen. Middels een slim algoritme verbindt het online platform verladers met beschikbare capaciteit van vervoerders. Dat kan variëren van een envelop tot acht pallets of Full Truck Loads (FTL). Door chauffeurs in te zetten die toch al op de weg rijden, biedt de startup een oplossing voor het chauffeurstekort en wordt tegelijkertijd CO2-uitstoot bespaard.

Deze maand voegde het bedrijf een vijftal features aan het platform toe om het voor verladers eenvoudiger te maken beschikbare capaciteit te vinden. Zo kunnen FTL-services nu ook volledig online worden geboekt – iets wat voorheen alleen mogelijk was voor koeriersservices.

“Met de doorontwikkeling van ons platform kunnen bedrijven al hun zendingen nog sneller boeken”, zegt Giovanni Gubbels, mede-oprichter van ChainCargo. “Door verdere automatisering komen we steeds dichter bij ons doel: zo veel mogelijk verladers aan beschikbare transportcapaciteit koppelen. Zo elimineren we onnodige, lege kilometers en zorgen we voor een positieve invloed op het klimaat, files en het chauffeurstekort.

Gerelateerde artikelen