Brexit remt groei logistiek agro en food

Logistiekprofs op 7 juli 2016 | 2 minuten leestijd

De logistiek is een van de eerste sectoren in Nederland die de impact van een Brexit gaat merken. Dat stelt ABN Amro in een analyse over de gevolgen van een Brexit op het exporterend bedrijfsleven. Voor de sectoren agro en food wordt een forse daling in de groei verwacht, wat zijn weerslag gaat hebben op de logistiek. 

ABN Amro voorspeelde voor heel 2016 een economische groei van 1,7 procent, maar verwacht dat deze groei door de uitkomst van het Britse referendum op slechts 1,5 procent uitkomt. In 2017 zwakt de groei zelfs af naar 1,2 procent. “De impact voor Nederland
van een eventuele Brexit is groot, zelfs groter
dan voor de rest van de eurozone. Dit komt
doordat het VK een belangrijker exportpartner is voor Nederland”, schrijft ABN Amro in het rapport.  

De bank voorspelt dat de Brexit een bovengemiddelde impact zal hebben op het agrifood cluster, met name door de gevolgen van het zwakkere Britse pond. “Door deze daling is het voor Britse
importeurs van landbouw- en
voedselproducten duurder geworden om
vanuit de eurozone te importeren en daalt de
koopkracht van de Britse consument.” 

Een lagere economische groei of obstakels in de handel met het Verenigd Koninkrijk zal direct gevolgen hebben voor de logistieke sector. Er werd vorig jaar voor 4,8 miljard euro aan goederen naar het Verenigd Koninkrijk geëxporteerd.  Dat is volgens ABN Amro 15 procent van de totale uitvoer
van diensten door de transportsector. De
zee- en kustvaart heeft hierin een groot
aandeel. Geschat wordt dat een derde van
het totale kustvaartvervoer tussen het VK en
Nederland plaatsvindt. Ook voor het wegvervoer verwacht de bank een negatieve ontwikkeling. Een groot deel van de vrachtauto’s richting het Verenigd Koninkrijk vervoert namelijk landbouwproducten en levensmiddelen. 

Redactie LogistiekProfs