Brexit-deal van de baan, wat nu?

Logistiekprofs op 13 maart 2019 | 3 minuten leestijd

Een meerderheid van het Britse Lagerhuis heeft dinsdag tegen de Brexit-deal van Theresa May gestemd. Met nog zestien dagen te gaan tot de Brexit, lijkt een no deal steeds waarschijnlijker. Vanavond stemmen de leden van het Lagerhuis: willen zij een nieuwe deal of gaan ze voor uittreding zonder deal?

De Britse pers schrijft dat premier May de wanhoop inmiddels nabij is. Haar aangepaste Brexit-voorstel werd gisteren weggestemd door 391 leden. Slechts 242 leden stemden voor. 

Stemming voor no deal of uitstel

Op woensdagavond volgt een nieuwe stemming. De leden van het Lagerhuis bepalen om 20.00 uur of zij überhaupt een deal willen, of dat ze uit de EU willen treden zonder overeenkomst. Op donderdag volgt dan een stemming over een mogelijk uitstel van de Britse uittreding, die nu nog gepland staat op 29 maart. Volgens May zullen de parlementariërs zich donderdag ook moeten uitspreken over de vraag of er een tweede Brexit-referendum moet komen.

Meerderheid tegen no deal

De leden van het Britse Lagerhuis lijken tegen een harde Brexit te zijn. Op 26 februari stemde een overgrote meerderheid al tegen een no deal. Oppositieleider Jeremy Corbyn stelde op dinsdag dat een vertrek uit de EU zonder akkoord absoluut moet worden voorkomen. 

Dat lijkt gunstig voor de sector transport en logistiek. Eerder dit jaar publiceerde ABN Amro een rapport met daarin de gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven bij een no deal. De bank stelt dat 

Uitstel Brexit

Een verschuiving van de datum lijkt waarschijnlijk, mits de Europese Unie daarmee akoord gaat. De Europese leiders lijken weinig in uitstel te zien als het Verenigd Koninkrijk niet met een duidelijk plan komt.

Guy Verhofstad, Brexit-coördinator voor het Europees Parlement, ziet weinig in een verlenging:

Gevolgen voor transport en logistiek

De sector transport en logistiek is in elk geval niet gebaat bij een no deal, zo stelde ABN Amro eind januari in een rapport. De bank stelt dat bedrijven in transport en logistiek het meest kwetsbaar zin bij een harde Brexit. Transportbedrijven, die nu slechts twee of drie documenten nodig hebben voor export naar het VK, krijgen met veel administratieve rompslomp te maken

Bovendien zorgen grenscontroles, die worden ingevoerd bij een no deal, voor extra wachttijden. Een gemiddelde ferry telt 5,5 kilometer aan vrachtwagens, 300 personenwagens en 1.200 passagiers. De wachtrijen die kunnen ontstaan zijn een groot risico voor transporteurs van bederfelijke waar en voor just in time-leveringen.