37 procent minder CO2-uitstoot, 1.600 minder vrachtwagenritten in de stad en een afname van 19.700 ritten buiten de stad. Die resultaten werden de afgelopen twee jaar behaald met het project Amsterdam Vaart!. Bij negen bouwprojecten in en om de stad werd bouwmateriaal over water vervoerd.
Amsterdam Vaart! is een initiatief – ondersteund door Waternet, de gemeente Amsterdam, TNO en Port of Amsterdam – waarbij vrachtwagenverkeer in de stad wordt vervangen door transport over het water. Bouwlogistiek speelt hierin een grote rol: volgens Topsector Logistiek is circa 27 procent van de CO2-uitstoot in de stad gerelateerd aan bouwlogistiek.
Vervoer over water moet onder meer leiden tot minder uitstoot, minder binnenstedelijke ritten en minder zwaar transport over de weg. Dat blijkt nodig, omdat de gemeente Amsterdam recentelijk bekend maakte dat de staat van bruggen en kades zeer slecht is.
Negen bouwprojecten
In het project word gewerkt met verschillende hubs in de Amsterdamse haven. Vanuit hier wordt het materiaal over het water vervoerd naar bouwprojecten elders in de stad. De afgelopen twee jaar kregen negen bouwprojecten ondersteuning bij het opstellen van een logistiek plan voor vervoer per water. Voor de bouwbedrijven betekende deelname meer efficiëntie in het proces, onder meer door minder faalkosten bij vervoer over water, doordat ze minder last hebben van congestie.
De resultaten van Amsterdam Vaart! zijn verzameld in een rapportage, opgesteld door TNO. De deelnemende partijen willen vervoer over water in het Amsterdamse beleid verankeren. Er worden mogelijkheden uitgewerkt voor vervoer over water zonder de drukte op het water verder te verhogen.