20.10.2015 | Branchenieuws

​Bosch werkt aan slimme trein

In een wereld waar alles slimmer en efficiënter moet werken, is Bosch Engineering bezig met het ontwikkelen van slimme treinen. Het bedrijf werk samen met SBB Cargo, de Zwitserse exploitant voor goederenvervoer per spoor, aan de omvorming van de logistiek per spoor tot een slim vervoerssysteem. 

Beide bedrijven hebben besloten samen te werken voor het ontwikkelen van het intelligent systeem voor het vervoeren van goederen op de rails.  Dit systeem laat SBB Cargo  toe goederenwagons om data, met betrekking tot hun positie en vracht, door te geven aan een centraal controlecenter. Hierdoor kan het bedrijf de goederen sneller leveren en zijn klanten beter op de hoogte van waar hun goederen zijn en wanneer zij geleverd worden. 

“Door gebruik te maken van de automobieltechnologie van Bosch om treinen te verbinden, creëren wij nieuwe mogelijkheden om het goederenvervoer per spoor op te nemen in de gedigitaliseerde wereld,” vertelt Bernhard Bihr, Voorzitter van Bosch Engineering. “Er is een aanzienlijke ontwikkelingssprong nodig om het goederenvervoer per spoor klaar te stomen voor de toekomst. Dit kan alleen worden bereikt door innovatie, en dan met name innovaties die wij en onze partners vanuit andere sectoren gezamenlijk gaan aanpassen voor toepassingen op het spoor,” vult Nicolas Perrin, CEO van SBB Cargo aan.

Hoe werkt het?
Om treinen om te vormen tot geconnecteerde transportmiddelen, moeten zij worden uitgerust met sensoren die data verzamelen over de huidige positie, de toestand van de wagons en hun vracht. Daarnaast zijn ook parameters zoals temperatuur, luchtvochtigheid en schokken belangrijk. Geconnecteerde hardware stuurt deze gegevens draadloos door naar een server en maakt deze online toegankelijk voor de spooroperator, zodat deze op elk moment weet waar de wagons en de goederen zich bevinden. Dit leidt tot een snellere en meer efficiënte organisatie van het vervoer, een optimalisatie van de logistieke processen en een vermindering van de transportkosten. 

Is de trein al kapot?
Daarnaast worden er gegevens doorgestuurd over slijtage aan de trein. Op die manier kan worden voorspeld wanneer er defecten kunnen ontstaan zodat er vroegtijdig kan worden ingegrepen.  Hierdoor wordt stilstand voorkomen wat weer goed is voor het milieu en geld bespaard. Een geavanceerd  alarmsysteem wordt er voor zorgen dat dieven buiten de deur worden gehouden. 

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (0)

Reageren