Bol.com zet in op verpakkingsmachines. De online gigant wil het aantal bestellingen dat door machines op maat wordt verpakt verdubbelen. “Het werkt zo goed omdat het een concreet businessdoel dient en we dat kunnen combineren met een duurzaamheidsdoel.”
Dat zegt Wouter Barkman, manager Logistieke Strategie en Innovatie bij bol.com in een interview met Thuiswinkel.org. De webwinkelreus is een van de pilotpartners van het duurzaamheidsprogramma Bewust Bezorgd. In het gesprek vertelt Barkman hoe bol.com haar steentje bijdraagt om e-commerce duurzamer te maken.
Duurzame distributie
Barkman spreekt van een aantal fronten waarop de online winkel stappen zet. Ten eerste is er de distributie, die bol.com onder meer wil verbeteren door het aantal retouren te verminderen. Bovendien wil de webwinkel het aantal transportbewegingen verminderen door de bestelling in één keer te versturen. Barkman: “Soms bestelt een klant twee of drie items, waarvan er één op voorraad is en de andere twee nog niet. We kunnen dan dat ene product al naar je opsturen en de twee anderen volgen later. Nu vragen we de klant: we kunnen met dat eerste pakketje even wachten tot de rest ook binnen is en dan sturen we het als geheel naar u op.“
Verpakkingsmachines
De tweede stap die bol.com wil zetten is het energieverbruik in de warehouses. Daar stapt de webwinkel naar eigen zetten steeds meer over op groene energie. Ten slotte zijn de verpakkingen een belangrijke focus van bol.com “Een steeds groter deel van onze bestellingen wordt ingepakt via verpakkingsmachines”, stelt de manager Logistieke Strategie en Innovatie. Nu wordt ongeveer een derde van de verpakkingen door machines verpakt. “Dat willen we verdubbelen. Deze techniek ontwikkelt zich snel. Binnenkort zullen er machines zijn die een bestelling met meerdere items in één keer kan verpakken.”
Energieverbruik tijdens maken verpakkingen
Ook naar het verpakkingsmateriaal wordt gekeken. “De dozen die we gebruiken, hebben allemaal een FSC-keurmerk. Maar we kijken ook verder terug in de keten. Op het moment dat wij het karton gebruiken als doos, is de impact van het fabriceren van het karton al gemaakt. Daarom selecteren wij onze leveranciers ook op energiegebruik tijdens het maken van het karton.”