Bol.com gaat nog dit jaar circa 3,5 miljoen artikelen zonder doos verzenden. Alleen wanneer de blauwwitte doos noodzakelijk is voor de bescherming van het artikel, verpakt de e-tailer het product.
Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers zou de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming bieden, stelt bol.com. Met de verpakkingsmaatregel mikt de webwinkel op minder loze lucht in pakketten, waardoor er minder transportbewegingen nodig zijn.
“Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is?“, zegt Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com. “We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij.”
Verzendzak van gerecycled plastic
De e-tailer voert meer duurzame maatregelen door. Zo introduceert het een verzendzak van gerecycled plastic. De verzendzak vervangt in enkele gevallen de kartonnen doos en levert daarmee een CO2-reductie van 90 procent per verpakking op.
Inpakmachines die op maat verpakken
Bol.com wil tevens minder opvulmateriaal in verpakkingen gebruiken. De online winkel werkt sinds 2015 met een automatische verpakkingsmachine die de verpakking afstemt op het artikel. Inmiddels werkt bol.com met zeven inpakmachines, de komende jaren moet dit aantal groeien naar 25.
Klimaatneutrale operatie
Bol.com heeft zich ten doel gesteld om in 2025 0 gram CO2 uit te stoten. Met de verpakkingsmaatregelen zet de webwinkel een behoorlijke stap richting het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Verpakkingen maken namelijk 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com.