Bol.com: Black Friday drukker dan Sinterklaas en Kerst

Logistiekprofs op 21 december 2017 | 2 minuten leestijd

Webgigant bol.com had het op Black Friday drukker dan op de drukste dagen voor Sinterklaas en Kerstmis. Zowel in omzet als in het aantal bestellingen overtrof Black Friday andere piekdagen. 

Dat weet Emerce naar aanleiding van een gesprek met directeur Huub Vermeulen. De webwinkel deed dit jaar voor de derde keer mee aan Black Friday, de koopjesdag die is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Dit jaar werd er voor het eerst meer op Black Friday verkocht, dan op andere dagen. Al is het volgens Vermeulen niet zo dat Sinterklaas en Kerst aan populariteit verliezen. Terwijl op Black Friday alles op één dag aankomt, worden de aankopen voor Sinterklaas en Kerst verspreid over meerdere weken. 

Flexibele schil neemt af

Omdat de drukte op Black Friday ook voor uitdagingen op logistiek gebied zorgt, begint bol.com al in maart met de voorbereidingen. Zo worden voorspellingen al tijdig doorgegeven aan de logistiek partner Ingram Micro. “Wat je ziet, is dat de flexibiliteit verdwijnt. In een laagconjunctuur is er bij logistieke partijen altijd wel extra capaciteit om te in schakelen. Maar als de economie hard aantrekt, zoals nu, neemt die flexibele schil af, met het risico dat de beloftes rondom bestellen en bezorgen niet worden voldaan. Dan moet je gaan nadenken over hoe flexibiliteit gaat organiseren.“

Om de drukte het hoofd te bieden zet bol.com sinds enkele jaren bepaalde trucjes in, bijvoorbeeld het bieden van kortingen aan klanten die vroeg op de dag bestellen, om zo de logistieke druk naar voren te trekken. Ook wordt voor enkele artikelen in het assortiment de levertijd aangepast.