Blokker stopt met thuisbezorgen in België

Logistiekprofs op 2 juli 2019 | 2 minuten leestijd

Blokker neemt in België een ‘defensieve houding aan’ op het gebied van thuislevering. De retailer stopt met bezorging bij onze zuiderburen. Online bestellen en in de winkel afhalen kan nog wel. 

Dat zegt Geert Kampschoër, CEO van Blokker België, in een interview met Gondola. Blokker schrijft in België al jaren rode cijfers. Dat komt volgens Kampschoër door e-commerce en de opkomst van concurrenten als Action.

De winkelketen gaat in België een andere koers varen, onder meer door de focus te leggen op fysieke winkels. Blokker opent kleine stadswinkels met een assortiment dat aansluit bij de Belgische markt. “We varen voortaan een eigen koers in België. Belgen verschillen van Nederlanders. Dat lijkt evident, maar daar hielden we in het verleden te weinig rekening mee”, zegt de CEO. “We leggen in ons assortiment voortaan de nadruk op wonen, decoratie, koken en tafelen. Dat zijn dingen waarmee Belgische consumenten bezig zijn en waar we hen mee willen bedienen.”

Opvallend is dat de keten volledig stopt met thuisbezorging. Consumenten kunnen een product online bestellen en in de winkel afhalen, een collect & go-systeem. “Als het over e-commerce gaat, nemen we een defensieve houding aan”, aldus Kampschoër.

Eerder werd gespeculeerd dat Blokker helemaal zou vertrekken uit België. Volgens de CEO is daar geen sprake van. Het bedrijf heeft vier jaar de tijd om toekomstbestendig te worden in België. “We hebben in het verleden fouten gemaakt die we nu niet meer gaan maken. Het is aan ons om de Belgische consument duidelijk te maken dat we nog altijd relevant zijn voor hem. Een vernieuwd assortiment en een vernieuwd marketingteam zullen daarbij onze grootste troeven zijn.”

Afbeelding: hollandfoto.net / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen