ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Blockchain moet levering tussen fabrikant en consument versnellen
Voorraadbeheer 22.03.2018 | Branchenieuws

Blockchain moet levering tussen fabrikant en consument versnellen

Leveranciers die zonder tussenkomst van een winkel aan de consument leveren; het klinkt optimaal en in verschillende landen is het al gangbaar. Nog dit jaar moet een platform, dat dit door middel van blockchain mogelijk maakt, in Nederland worden gelanceerd.

De Rusissche online supermarkt Instamart is druk bezig met de ontwikkeling van een degelijk platform. Volgens oprichter Peter Fedchenkov snakken fabrikanten naar een nieuw supply chain model. ‘De dominantie van de supermarkten overheerst nog altijd. Zij bepalen wat er in de schappen ligt en tegen welke prijs. Dit pushmodel zorgt ervoor dat niet per definitie de beste producten in de schappen liggen’, aldus Fedchenkov tegen Retailtrends. ‘Een lokale speler met een kleinere footprint wordt misschien door de consumenten veel interessanter gevonden dan een A-merk zonder gezicht.’

Voor fabrikanten zit er nog een ander voordeel aan: voorraadketens kunnen stukken goedkoper. Volgens Fedchenkov wordt zo’n vijf tot dertig procent van de producten niet verkocht, waar de klant uiteindelijk voor betaalt.

Data
Blockchain moet de koppeling tussen fabrikanten, consumenten en logistiek mogelijk maken. De technologie maakt realtime informatie mogelijk, waardoor producten bijvoorbeeld geen twee keer verkocht kunnen worden. Het maakt data voor de juiste personen inzichtelijk, verkleint de kans op fouten en zorgt dat processen slim kunnen worden geautomatiseerd.

Doordat er zoveel data voorhanden is, zullen marketingmiddelen ook beter afgestemd kunnen worden op de klant. Fabrikanten krijgen inzicht in data die supermarkten nu vaak niet willen delen. Ze kunnen op die manier ook zelf reclame maken voor bepaalde producten.

Het nieuwe platform dat uitgerold moet worden in Nederland gaat in samenwerking met PostNL naar verwachting aan ‘t eind van dit jaar online. Grote bedrijven als Procter & Gamble, Unilever en PepsiCo hebben hun interesse al getoond. Aviko en Dubro hebben zelfs een intentieverklaring getekend, om hun producten straks via het platform aan te bieden. Vanwege het grote aantal actieve fabrikanten en het uitgebreide logistieke netwerk wordt de regio Amsterdam waarschijnlijk het eerste testgebied.

Plaats een reactie (0)

Reageren