Bij startup Keepr sturen consumenten retouren naar de volgende koper

Logistiekprofs op 19 maart 2019 | 2 minuten leestijd

De Rotterdamse startup Keepr wil onnodige kosten, kilometers en handelingen in retouren tegengaan. Het idee: consumenten bewaren hun retourproduct tijdelijk thuis en sturen deze door naar de volgende koper. 

Consumenten kunnen bij aangesloten webwinkels voor de peer-to-peer retouroplossing Keepr kiezen. Zij melden hun product aan, waarna deze weer online op voorraad is. Zodra er een nieuwe koper is, stuurt Keepr een nieuw verzendlabel met instructies. De consument verstuurt het pakket en ontvangt zijn geld retour. Is er binnen dertig dagen geen nieuwe koper, dan gaat het product alsnog retour naar de webshop. 

Goedkoper en duurzamer

“De consument is een tijdelijke voorraadlocatie en de kosten voor nieuw verpakkingsmateriaal, handling, warehousing, picking en administratie vervalt”, schrijft Keepr op haar website. De oplossing zou bovendien duurzaam zijn omdat er minder verpakkingsmateriaal wordt verbruikt en er geen transport van en naar het distributiecentrum nodig is. 

Pilot

De software van Keepr wordt de komende tijd wordt geïntegreerd met eCommerce platformen zoals Magento en WooCommerce. In het voorjaar van 2019 start een pilot met diverse webwinkels. 

Gerelateerde artikelen