11.12.2014 | Trends

Bezorgdiensten die u in de gaten moet houden

Er wordt binnen het bedrijfsleven steeds meer geïnnoveerd. Niet alleen bedrijven als Uber, Airbnb, Blendle zetten het traditionele bedrijfsleven op z’n kop; ook binnen de logistiek wordt er geëxperimenteerd met nieuwe vormen van bijvoorbeeld bezorgen. Opvallend is daarin het aantal nieuwe bezorgdiensten dat leunt op de inzet van de burger, het zogenoemde ‘crowd-sourced delivery’. LogistiekProfs zet hiervan de meest opvallende innovaties op een rij.  

Shyp
Het Amerikaanse Shyp is bedoeld voor particulieren én voor bedrijven. Iedereen die een product wil laten bezorgen kan gebruik maken van Shyp. De Shyp-bezorger haalt het product bij u of uw bedrijf op, verpakt het en brengt het naar de ontvanger. Om de producten van mooie verpakkingen te voorzien heeft Shyp een aantal professionele verpakkers in dienst genomen, voornamelijk mensen met een achtergrond in het verpakken van kunst. Shyp heeft ruim 12 miljoen dollar aan investeringsgeld binnengehaald en is momenteel actief in San Francisco, New York en Miami. De dienst wil niet bekend maken hoeveel gebruikers het heeft, maar zegt wel dat deze gebruikers variëren van consumenten die een enkele keer iets laten bezorgen tot bedrijven die Shyp structureel inzetten als logistiek dienstverlener. 

Instacart
Dit Amerikaanse bedrijf heeft een app op de markt gebracht waarmee boodschappen binnen een mum van tijd bezorgd kunnen worden. Via de app selecteert u een supermarkt en geeft u uw boodschappenlijstje door. De boodschappen worden dan binnen een uur door iemand van Instacart thuisbezorgd. Instacart heeft al zo’n 155 miljoen dollar aan investeringsgeld opgehaald en is zijn diensten momenteel van stad naar stad aan het uitrollen.

Bringbee
Dit Zwitserse bedrijf maakt slim gebruik van klanten die met halflege auto’s heen en weer rijden. Volgens Bringbee wordt 70 procent van alle transportcapaciteit namelijk niet gebruikt. Bringbee is in 2013 zee gegaan met IKEA Zwitserland. Consumenten die iets bij IKEA willen halen, maar geen tijd hebben om daar zelf heen te rijden kunnen een boodschappenlijstje invullen op de website van Bringbee. Een andere klant uit dezelfde buurt (die al van plan was om naar IKEA te gaan) kan intekenen op deze bestelling. Deze klant bezorgt de spullen op het boodschappenlijstje bij de andere klant. Bringbee is inmiddels ook in zee gegaan met brouwerij Sudwerk. De dienst heeft momenteel zo’n 1500 bezorgers ‘in dienst’.

Missen er innovaties in dit artikel? Vertel het ons! 

Redactie LogistiekProfs   

Plaats een reactie (0)

Reageren