Belgische spoorvervoerder bezuinigt fors door beter te plannen

Logistiekprofs op 12 februari 2016 | 3 minuten leestijd

Dat een goede planning belangrijk is heeft Belgische goederenvervoerder NMBS Logistics persoonlijk ondervonden. Sinds de ritvoorbereidingen die door machinisten worden gedaan zijn verbeterd, heeft de vervoerder naar eigen zeggen het energieverbruik met maar liefst 25 procent gereduceerd.

Vijftig goederentreinen, ongeveer een derde van het totaal aantal treinen, zijn sinds 2013 met een energiemeter uitgerust om op die manier het energieverbruik te kunnen meten. Nadat de ritten op voorhand beter worden voorbereid, is het energieverbruik drastisch gedaald. Bart van der Spiegel van het Energy Management van spoorbeheerder Infrabel meldt op spoorpro.nl: “De energiemeter meet de elektrische energie en zorgt ervoor dat energiebesparingen ook effectief leiden tot een lagere energiefactuur.” Door de bewustere manier van rijden kwamen de treinen 72 procent minder dubbel geel of rode seinen tegen waardoor extra stops werden gereduceerd.

Rit beter voorbereiden
De machinisten moeten voornamelijk letten op het aantal keer dat de trein moet stoppen. Dit met het oog het afremmen en optrekken van de zware treinen. De treinbestuurders letten nu voornamelijk op het hoogteverschil op de route, eventuele verstoringen op de route en data van de energiemeters. Tijdens de rit kan de machinist deze gegevens gebruiken om op die manier te bepalen of zij harder moeten rijden of juist de trein rustig laten uitrollen in plaats van afremmen. “Door het minder bruusk rijden, gebruiken de treinen minder energie. Ze stoppen minder vaak en trekken niet zo snel op. De bestuurders anticiperen op een voorziene snelheidsverlaging en rollen een heel stuk uit. Het remmen verloopt langzamer waardoor een groter gedeelte van de energie terug geleverd kan worden aan de bovenleiding. Zo wordt dus veel minder energie verbruikt”, aldus Van der Spiegel. 

Volgende stap
De Belgen willen verder gaan met het verminderen van het energieverbruik en gaan een Traffic Management Systeem (TMS) gebruiken. “Dit TMS stelt vooraf vast waar treinen in conflict komen. De verkeersleider kan dan zelf een alternatief voorstellen. Dit wordt onmiddellijk doorgerekend. Zo wordt de dienstregeling dus realtime aangepast.”

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte

Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.