Belgische online bestedingen in de lift

Logistiekprofs op 11 september 2017 | 2 minuten leestijd

De Belgische online uitgaven zitten in de lift. Belgische consumenten besteedden in het eerste halfjaar van 2017 4,9 miljard euro online, een stijging van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. De stijging dwingt België opnieuw kritisch naar zijn regelgeving omtrent e-fulfilment te kijken. 

Cijfers van de BeCommerce Market Monitor laten zien dat e-commerce inmiddels goed is voor een marktaandeel van 17 procent. Het aantal online shoppers steeg met 2 procent tot 7,9 miljoen Belgische consumenten. Het aantal aankopen steeg eveneens met 2 procent tot 42,3 miljoen. Vooral in Vlaanderen stegen de online uitgaven; daar werd het afgelopen halfjaar voor 2,92 miljard euro online gekocht.  

De Belgische e-commerce branche groeit hard, maar worstelt nog steeds met de regelgeving in het land. E-commercebedrijven die tussen acht uur ’s avonds en zes uur ’s ochtends bestellingen willen verwerken, moeten toestemming van vakbonden krijgen. Die vakbonden zouden zulke hoge eisen stellen dat het te duur is om ’s nachts te werken, zo stelde handelsfederatie Cameos afgelopen week in De Tijd. 

Toch is het niet alleen kommer en kwel in België. Zo zijn de Europese webwinkelmagazijnen van Nike en Lego in het land gevestigd. Ook in de magazijnen van Katoen Natie en Euro Shoe Group (Shoe Discount/Bristol) wordt ’s nachts gewerkt. Dergelijke bedrijven werken met echter met een logistieke cao en niet met een winkel-cao.

Andere bedrijven omzeilen de Belgische regelgeving door hun distributiecentra net buiten België te plaatsen. Comeos sprak eerder dit jaar van een golf van Europese distributiecentra net buiten België. In deze grensstreken zijn de afgelopen vier jaar 24 distributiecentra gebouwd: zeventien in Nederland, vier in Duitsland en drie in Frankrijk. Volgens berekeningen van Comeos loopt België hierdoor tot 15.130 banen mis.

Redactie LogistiekProfs