‘België stuurt onterechte bekeuringen voor kilometerheffing’

Logistiekprofs op 1 juni 2016 | 2 minuten leestijd

Er zitten nogal wat haken en ogen aan de handhaving van de kilometerheffing in België. Dat stelt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland. De Brusselse en Vlaamse belastingdiensten zouden onterechte en onjuiste boetes uitdelen.

Ondernemers hebben bij TLN hun beklag gedaan over bekeuringen die bij hun op de mat vielen terwijl hun voertuigen gewoon in het bezit waren van een werkende On Board United (OBU). Om onterechte bekeuringen tegen te gaan, heeft TLN een modelbezwaarschrift opgesteld. Met dit formulier kunnen leden van de brancheorganisatie bezwaar maken tegen onterechte bekeuringen.

Lees ook: Vrachtwagenchauffeurs mijden België door kilometerheffing

Ook Comeos, vertegenwoordiger van handel en diensten in België, vecht de boetes aan die de afgelopen weken onterecht zijn uitgedeeld. Door een fout in het controlesysteem van Satellic, het bedrijf dat het kilometerheffingsysteem beheert, zouden er boetes zijn uitgedeeld aan bedrijven die zich gewoon aan de regels hielden.

1000 euro per bekeuring
Satellic zou bijvoorbeeld automatisch op de hoogte worden gesteld wanneer een OBU defect is. Zij laten het bedrijf in kwestie weten dat ze drie uur  ‘gedoogtijd’ hebben om de unit te vervangen. “Als de vrachtwagen in de tussentijd gecontroleerd wordt, krijgt het bedrijf toch een boete, of zelfs meerdere boetes, omdat de unit niet werkt”, aldus Comeos tegenover De Standaard. Daarnaast ontvingen ook bedrijven waarvan de OBU gewoon functioneerde de afgelopen weken een boete. Volgens Comeos is dat kwalijk omdat elke boete 1000 euro kost en binnen vijftien dagen betaald moet worden. Bedrijven kunnen wel bezwaar aantekenen, maar dat kost tijd en geld.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.