Bax-shop in de clinch met magazijnpersoneel

Logistiekprofs op 28 september 2016 | 2 minuten leestijd

De medewerkers van Bax-shop zijn ontevreden met de werkomstandigheden in het magazijn. Oud-medewerkers hebben bij CNV Vakmensen geklaagd over lange werkdagen, niet-betaalde overuren en gevaarlijke werkomstandigheden.

Omroep Zeeland sprak met oud-medewerkers van Bax-shop en CNV Vakmensen. Volgens Kitty Huntjens van CNV wordt het personeel op een agressieve manier gedwongen om over te werken. Die uren worden bovendien niet uitbetaald. “Pakketten worden tegen arboregels in verplaatst op grote hoogte en met gevaar voor de werknemers”, aldus Huntjens. Een oud-medewerkers stelt dat personeel veel meer moet tillen dan verantwoord is. “Ook rijden met een heftruck zonder rijbewijs is doodnormaal”, aldus een voormalig medewerker.

Begin deze maand kwam een staking in het magazijn van Bax-shop elf medewerkers duur te staan. De magazijnmedewerkers besloten ’s nachts hun werk neer te leggen uit onvrede over de vele nachtdiensten die ze moesten draaien. Vanuit de directie was volgens de werknemers eenzijdig besloten dat de afdeling inbound voor onbepaalde tijd fulltime tijdens nachtdiensten moest werken. De magazijnmanager liet in een mail aan de medewerkers weten zich behoorlijk in de steek gelaten te voelen. Daarbij schreef hij ook dat de medewerkers werden uitgeroosterd. Dat was mogelijk omdat de medewerkers een nulurencontract hadden via uitzendbureau Rapaat Logistics BV. Na een persoonlijk gesprek zouden de medewerkers weer terug mogen komen.

Bax-shop laat in een schriftelijke reactie weten dat het verbaasd is dat Omroep Zeeland zich laat leiden door oud-medewerkers die zich negatief uitlaten over de werksfeer binnen het bedrijf. “Bax-shop herkent zich niet in de weergegeven verwijten en stellingen. Voor Bax-shop zijn de ruim 400 medewerkers van waarde. Zij maken mede de groei van de onderneming mogelijk. Het bedrijf weet zich afhankelijk van gedreven medewerkers met veerkracht. Bax-shop ziet het overleg met het CNV met vertrouwen tegemoet.”

Redactie LogistiekProfs