Automatisering heeft vooralsnog weinig invloed op banencreatie

21.03.2017 | Branchenieuws | 470 keer bekeken
Automatisering heeft vooralsnog weinig invloed op banencreatie

Heeft automatisering een grote invloed op de werkgelegenheid in de logistieke sector? Vooralsnog blijkt de negatieve impact mee te vallen. Het vacatureaanbod in de sector steeg de afgelopen drie jaar met 4,7 procent. Toch loopt die groei snel terug.

Dat blijkt uit een analyse van Joblift. De metabanenzoekmachine onderzocht de zestigduizend vacatures die de afgelopen drie jaar werden uitgeschreven. In drie jaar groeide het vacatureaanbod met een maandelijks gemiddelde van 4,7 procent. Dat is twee keer hoger dan de 2,3 procent groei van het totale Nederlandse vacatureaanbod. Joblift vermeldt erbij dat de groei de afgelopen twee jaar behoorlijk daalde. “Werd tussen februari 2014 en februari 2015 een percentage van 9,2 procent bereikt, daar was de gemiddelde groei in de daaropvolgende periode tot februari 2017 slechts 2,2 procent.”

Het grootste aantal vacatures werd in Rotterdam uitgeschreven. Daar kwamen 2274 arbeidsplaatsen vrij, voornamelijk te danken aan Havenbedrijf Rotterdam en Samskip. De havenstad wordt op de voet gevolgd door Utrecht (2241 vacatures) en Amsterdam (2178 vacatures). Waar de Randstad het goed doet, is er in het noordoosten van het land duidelijk minder werkgelegenheid in de sector: bedrijven in Drenthe, Groningen en Friesland boden gezamenlijk slechts 1.053 vacatures aan.

Meeste vacatures bij Sandd en PostNL 
Joblift onderzocht ook het verschil in vacatures onder bedrijven. Vooral Sandd en PostNL trokken veel personeel aan, met respectievelijk 17.089 en 12.814 vacatures.  Het betreft hier voornamelijk deeltijdvacatures voor postbezorgers: 63 procent van de uitgeschreven vacatures was voor een deeltijdfunctie. De overige vacatures hebben daarentegen een relatief laag deeltijdpercentage: slechts 19,5 procent werd voor een deeltijdfunctie uitgeschreven. Buiten de grote postbedrijven is ProRail de organisatie die de afgelopen jaren de meeste banen aanbood (811). Daarachter komen onderhoudsbedrijf NedTrain en DHL met 689 en 585 vacatures. Opvallend is het lage aantal vacatures afkomstig van het MKB. Alle vacatures bij elkaar genomen was dit slechts 21,5 procent: duidelijk lager dan het aandeel wat het MKB heeft in de gehele Nederlandse arbeidsmarkt, namelijk 51 procent.

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren