De dark stores van flitsbezorgers als Gorillas, Getir en Flink schieten als paddenstoelen uit de grond. Alleen Amsterdam telde begin dit jaar al 31 dark stores. Als het aan de gemeente ligt blijft het daar voorlopig bij. Ook Rotterdam heeft inmiddels aangekondigd een jaar lang geen dark stores meer te willen.
De dark stores, kleine distributiecentra in voormalige winkels met dichtgeplakte ruiten, bevinden zich vaak middenin woonwijken. Daardoor kunnen flitsbezorgdiensten hun klanten binnen enkele minuten van hun boodschappen voorzien. Onwonenden klagen echter over overlast door bezorgers en trucks die de bevoorrading verzorgen en de stoep blokkeren. Bovendien geven de dichtgeplakte ruiten een weinig fraaie aanblik.
De gemeente Amsterdam heeft nu besloten maximaal een jaar geen nieuwe dark stores in de stad toe te staan. In de tussentijd wordt gewerkt aan voorwaarden waar de flitsbezorgers aan moeten voldoen. Nu is er nog geen speciale vergunning nodig voor het openen van een dark store. De stores en flitsbezorgdiensten vallen nog niet onder een bestemmingsplan.
De vraag is of dark stores hierdoor naar bedrijventerreinen moeten verhuizen. Als dat het geval is, wordt de belofte van levering binnen tien minuten moeilijker. “Hoe interessant is het dan nog, of vinden consumenten het niet zo erg als ze straks in plaats van tien minuten wat langer, zeg een half uur, moeten wachten?”, stelt Dirk Mulder, expert detailhandel bij de ING tegenover RTL.
Mulder verwacht wel dat flitsbezorging een onomkeerbare trend is. “Het is bij jongeren en jonge gezinnen heel populair, je kunt het niet zomaar wegstoppen. Maar je kunt wel kijken of het het niet beter kunt reguleren, waardoor de overlast voor de omgeving beperkt wordt.”
Update 10-2: In navolging van Amsterdam heeft ook Rotterdam nieuwe dark stores voor ten minste een jaar verboden. De stad telt inmiddels zo’n 13 dark stores. Rotterdam werkt nu aan een nieuw bestemmingsplein waarin onderscheid wordt gemaakt tussen winkels en distributiecentra voor winkels.