'Amper groene bezorgopties bij Nederlandse webwinkels'
E-commerce 12.12.2019 | Branchenieuws

'Amper groene bezorgopties bij Nederlandse webwinkels'

De honderd grootste webwinkels van Nederland doen amper aan groene bezorging. Negen van de tien retailers biedt klanten geen duurzame bezorgopties aan. 

Dat blijkt uit de Paazl Delivery Index 2019. De e-fulfilmentspecialist vroeg de honderd grootste webwinkels naar hun bezorgopties, ook op het gebied van 'green delivery'. Dat houdt in dat een retailer moeite doet om de bestelling op de meest duurzame wijze bij de klant te krijgen en hier transparant over is. 

Geen duurzame bezorging

Die bezorgoptie komt bij Nederlandse retailers echter bijna niet voor; 91 procent van de verkopers in Nederland biedt de klant geen keuze voor 'green delivery'. Bij 8 procent van de retailers komt de keuze wel voorbij. Met name bij supermarkten en bij het online bestellen van eten en drinken wordt de optie gegeven om je bestelling ‘groen’ te laten bezorgen. Enkele verkopers laten de meest duurzame optie bijvoorbeeld zien door een groen icoon te plaatsen bij het tijdslot waarin deze duurzame optie mogelijk is. De optie wordt bovendien goedkoper aangeboden. "Om als merk zowel klantvriendelijkheid als duurzaamheid uit te stralen is het van belang transparant te zijn. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van hun gedrag op het milieu en staan open voor duurzame oplossingen", concludeert Paazl. "Als verkoper kun je hierop inspelen door de klant te vertellen welke keuzes gemaakt worden op het gebied van duurzaamheid en klantvriendelijkheid." 

Alle retailers bieden bezorging direct aan huis. Bij 40 procent van de retailers is het niet mogelijk om de bestelling direct naar een ophaalpunt te laten sturen.  

Bezorgdatum vaak niet gecommuniceerd

De standaard levertijden van de retailers verschillen. 66 procent van de verkopers biedt ‘next day delivery’ aan. 24 procent kan ook sneller leveren en biedt de mogelijkheid voor 'express delivery'.  Daar betalen klanten wel extra bezorgkosten voor. Paazl noemt het 'opvallend' dat er niet altijd een leverdatum wordt gecommuniceerd. Bijna de helft van de retailers geeft bij de bestelling niet aan wat de verwachte leverdag is. "We zien ook dat 17 procent van de retailers de consument geen optie biedt om een gewenste bezorgdag en een gewenst tijdslot te kiezen en geen verwachte bezorgdatum geeft bij afrekenen. De consument heeft hierdoor geen duidelijke verwachting van de levering van de bestelling. "

Voorkeurstijd opgeven

Bijna de helft van de verkopers laat de klant zelf beslissen op welke dag hij of zij de bestelling wil ontvangen. Bij 25 procent is het mogelijk om ook het gewenste tijdslot aan te geven. Met deze optie kunnen klanten aangeven wanneer ze thuis zijn. In dat geval slaagt de eerste bezorgpoging vaker, zo stelt Paazl. "Dit zorgt voor een efficiënter bezorgproces en voor meer klantvriendelijkheid. De klant krijgt immers zelf meer controle over de bestelling." 

Retouren

Meer dan de helft van de retailers biedt de optie bestellingen te retourneren via een post- of servicepunt van één of meerdere bezorgdiensten. Bij 54 procent van de verkopers is het tevens mogelijk om de bestelling gratis te retourneren in de winkel. Retourneren via een bezorgdienst is niet altijd gratis. 25 procent van de verkopers vraagt de klant om zelf de verzendkosten te betalen of brengt een klein bedrag in rekening om de bestelling te kunnen retourneren. Bij 68 procent worden de verzendkosten betaald door de retailer en is het voor de klant gratis. 

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Eric van den Bergh
    17.12.2019 - 16:30 uur | Eric van den Bergh

    Schokkende cijfers! Ook wij zien dat de logistieke markt in sommige opzichten nog veel te traditioneel denkt en daarmee een (te) grote voetafdruk heeft op het gebied van uitstoot.

    Om die reden zijn start-up Miles begonnen. Deze groene online koeriersdienst heeft als doel het aantal lege koerierskilometers in Nederland met 50% te verminderen. Het is een eerste stap, maar we zien dat de reacties heel positief zijn. Op het gebied van (spoed)zendingen wordt nu veel efficiënter gereden, middels GPS-tracking van onze 900 koeriers. Wij blijven ons inzetten om logistiek duurzamer te maken!

    Groet,
    Eric
    www.miles.delivery