Amazon wil af van slecht werkgeversimago

Logistiekprofs op 19 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Nadat er in het verleden vaak wanklanken klonken over de manier hoe Amazon met haar werknemers omgaat, is het bedrijf een charmeoffensief begonnen. Het Amerikaanse bedrijf wil aan de buitenwereld laten zien dat de werkomstandigheden op kantoor en in de logistieke centra goed zijn.

Amazon riep in Duitsland de leus: ‘Hier bin ich richtig’ (hier hoor ik thuis) in het leven, om de kansen voor het personeel duidelijk te maken. De etailgigant komt in Duitsland als werkgevers al langere tijd negatief in het nieuws. Zo zouden werknemers worden geïntimideerd door beveiligers. De publieke omroep ARD maakte in 2013 een documentaire over de werkomstandigheden in de distributiecentra. Omdat de lonen vaak laag zijn, wordt er ook veelvuldig gestaakt. De werknemers geven daarbij aan dat zij te hard moeten werken voor te weinig loon. Ook de tijdsdruk wordt als te hoog aangegeven.

Volop kansen
Amazon wil dat imago wegpoetsen en is met een campagne begonnen. Het bedrijf wil de mogelijkheden en kansen van de werknemers uitlichten en het gezondheidsprogramma binnen het bedrijf benadrukken. HR-directeur Robert Marhan gaf in een interview aan dat Amazon veel doet om de werkomstandigheden zo goed mogelijk te maken. Zo zouden er enquêtes worden gehouden en kunnen werknemers in werkgroepen en vergaderingen aangeven hoe zij het werk ervaren. Amazon geeft daarbij aan dat zij aantrekkelijke, veilige en gezonde werkplekken hebben en genoeg carrièrekansen bieden.

Redactie LogistiekProfs