Amazon verliest miljarden aan bezorgkosten

Logistiekprofs op 10 februari 2017 | 2 minuten leestijd

Het gratis bezorgen van producten heeft Amazon het afgelopen jaar 7,2 miljard dollar gekost. Dat meldt de site Geekwire op basis van de jaarcijfers van de Amerikaanse gigant. 

De bezorgkosten van Amazon zijn sinds 2015 flink opgelopen. In dat jaar betaalde Amazon 5 miljard dollar voor het afleveren van pakketten. De stijging zou te verklaren zijn door het aantal artikelen dat Amazon gratis verzendt: 50 miljoen artikelen op de webshop van Amazon komen in aanmerking voor gratis verzending, een stijging van 73 procent. Bovendien belooft Amazon steeds sneller te bezorgen, zonder daar een hoger verzendbedrag aan te verbinden. 

Amazon hoopt een deel van de bezorgkosten te dekken met Amazon Prime, een abonnement waarmee consumenten spullen onbeperkt gratis thuisbezorgd krijgen. Dit levert Amazon per gebruiker 10 dollar per maand op. Deze abonnementhouders krijgen via Prime echter ook toegang tot een groot aantal films en series. Een groot deel van de abonnementsgelden gaat daar dus naartoe.  

De jaarcijfers van Amazon laten zien dat de etailer afgelopen jaar 40 procent meer vanuit eigen distributiecentra heeft geleverd. Dat komt deels omdat Amazon via het Fulfilment by Amazon (FBA) de bezorging voor partners op zich neemt. 

Redactie LogistiekProfs