Amazon schudt boodschappenmarkt op met overname Whole Foods supermarkten

Logistiekprofs op 19 juni 2017 | 2 minuten leestijd

Online retailer Amazon heeft er in één klap 460 filialen bij gekregen. Vrijdag kocht het de luxe supermarktketen Whole Foods voor 13,7 miljard dollar. Met de overname lijkt Amazon zijn boodschappenbezorgdienst Amazon Fresh een impuls te willen geven. 

Whole Foods richt zich op de rijke, gezonde Amerikaan. De supermarktketen verkoopt biologische en veganistische producten. Het bedrijf heeft 87.000 medewerkers en boekte vorig jaar een omzet van 14 miljard euro. 

Het betreft de grootste aankoop van Amazon ooit. De etailer is zijn imperium fors aan het uitbouwen. “Met de aankoop van honderden filialen is Amazon in één klep slechts enkele kilometers verwijderd van zo’n 80 procent van de Amerikaanse consumenten”, stelt een analist tegenover de LaTimes. De retailer, die al tijden worstelt met de logistiek van Amazon Fresh, zou deze vestigingen kunnen gebruiken als distributiepunt voor zijn boodschappendienst. De vestigingen zijn namelijk voorzien van magazijnruimte, laad docks ervaring logistiek medewerkers. “Deze overname zou wel eens een keerpunt kunnen betekenen voor de sector. Amazon krijgt toegang tot een inkoopnetwerk met diepe kennis van vers”, aldus Paul Beswick van organisatieadviesbureau Oliver Wyman tegen de zakenkrant Financial Times. Het wordt voor Amazon dan een stuk eenvoudiger om boodschappen gekoeld bij de consument te krijgen. Bovendien kan het de winkels gebruiken als pick-up-point. 

De overname is dan ook slecht nieuws voor Amerikaanse winkelketens als Target en Walmart, die hun fysieke nabijheid bij consumenten strategisch weten in te zetten. Dat was vrijdag direct terug te zien op de beurs. Aandelen van verschillende supermarktketens denderden hard naar beneden. Bij Ahold Delhaize, dat zestig procent van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, stond de koers op vrijdag 7 procent in het rood. 

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Susan Montgomery / Shutterstock.com