Amazon gaat in garages bezorgen

Logistiekprofs op 9 januari 2019 | 3 minuten leestijd

Amazon gaat producten binnenshuis bezorgen wanneer de klant niet thuis is. Prime-leden kunnen de bezorger met slimme sloten toegang geven tot hun garage. Eerder testte de Amerikaanse gigant al bezorging tot in huis. 

De dienst ‘Key for Garage’ is voorlopig alleen beschikbaar voor leden van abonnementsdienst Prime. Zij kunnen bij Amazon alvast een slim deurslot kopen. In het tweede kwartaal van 2019 gaat Amazon van start met de bezorgservice. Dan is deze beschikbaar in 37 Amerikaanse steden. 

Slim slot Amazon eerder gekraakt

Amazon testte de slimme deursloten eerder al met een selecte groep klanten. Consumenten konden via een app zien wie er bij hen voor de deur stond en de deur op afstand openen. Dat systeem bleek fraudegevoelig en riep wantrouwen op bij consumenten. Onderzoekers van Rhino Security konden de camera uitschakelen en ongezien een woning binnensluipen.

De nieuwe service Key for Garage, waarbij de bezorger alleen toegang krijgt tot de garage, moet mogelijk het vertrouwen van meer consumenten winnen.

Technologie ook in Nederland getest

Ook in Nederland en de rest van Europa wordt met slimme sloten geëxperimenteerd. Albert Heijn en Nuki testten het gebruik van de technologie afgelopen zomer onder een selecte testgroep. In oktober werd de testgroep uitgebreid naar Alkmaar. “Mensen zijn het nog niet gewend dat hun boodschappen in hun huis worden geleverd terwijl ze er zelf niet zijn. De belangrijkste doelstelling voor Albert Heijn is inzicht krijgen in de perceptie en de mening van zowel klanten als bezorgers bij deze nieuwe leveringsmethode,” aldus Julie Kuipéri, Innovation Specialist bij Albert Heijn, over de proef.

Zalando en bpost

Zalando en bpost onderzochten eveneens of consumenten enthousiast zijn over bezorging tot achter de voordeur. De twee partijen testten de service onder 750 consumenten in de omgeving van Antwerpen. Ook voor deze pilot werd gebruik gemaakt van de slimme deursloten van Nuki. 

De resultaten waren volgens Zalando ‘erg bemoedigend’. “Aan het einde van het experiment vroegen negen van de tien mensen of we deze service konden voortzetten. Qua uitdagingen was de installatie behoorlijk tijdrovend en relatief duur. Er zijn bijvoorbeeld heel veel verschillende soorten deuren. Dat klinkt heel basaal, maar het bleek een van de hindernissen te zijn.”

Afbeelding: Jeramey Lende / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen