Amazon bant kopers die te veel retour sturen

Logistiekprofs op 25 mei 2018 | 1 minuut leestijd

Amazon blokkeert consumenten die producten opvallend vaak retour sturen. Met die maatregel wil Amazon het aantal retouren terugdringen en mogelijk fraude in productreviews voorkomen.

Fraude productreviews

The Wall Street Journal sprak met meerdere consumenten die door Amazon geweerd waren van de online shop, omdat zij te veel producten terug hadden gestuurd. In sommige gevallen waren de kopers zonder waarschuwing geblokkeerd. Volgens de krant wil Amazon hiermee voorkomen dat er fraude wordt gepleegd met productreviews. Externe verkopers zouden consumenten stimuleren om een product te kopen, deze terug te sturen en een goede review achter te laten.  

‘Zeldzame gevallen’

“We willen iedereen in staat
stellen om Amazon te gebruiken, maar er zijn zeldzame gevallen waarbij
iemand misbruik maakt van onze service”, verklaart een woordvoerder
tegenover The Journal. “We tillen zwaar aan een dergelijke maatregel,
maar met een wereldwijd klantenbestand van meer dan 300 miljoen
consumenten moeten we actie ondernemen wanneer nodig.”