‘Alles wat we kunnen herhalen gaan we aan machines en robots leren’

Logistiekprofs op 6 april 2017 | 3 minuten leestijd

Futorist en trendwachter Richard van Hooijdonk sprak op Empack 2017 in Den Bosch over de toekomst van de logistiek en verpakkingsindustrie. “Alles wat we kunnen herhalen gaan we aan machines en robots leren”, zegt Van Hooijdonk. Volgens de trendwachter gaan we een toekomst tegemoet die we ons niet kunnen voorstellen.

“In Amsterdam worden nu per dag 40.000 pakketjes bezorgd”, zegt Van Hooijdonk. “In 2020 zullen dat ongeveer 100.000 pakketjes per dag zijn. En ga er maar vanuit dat die pakketjes niet bezorgd worden door mensen.” Volgens Van Hooijdonk zal op den duur bijna alles in de logistiek en verpakkingssector geregeld worden door robots en machines. “Ik denk dat over vijftien jaar er zelfrijdende auto’s door wijken rijden die 24/7 pakketjes ophalen en pakketjes bezorgen. Dat is toch ideaal. Die auto’s zijn veiliger, sneller, schoner en goedkoper. Ik zou dus niet inzien waarom dit niet gaat gebeuren.”

Volgens Van Hooijdonk zullen op den duur alle verpakkingen en producten met elkaar gaan communiceren. Als een product bijna kapot is zal deze een seintje geven en wordt er automatisch een nieuwe voor je besteld. De verpakking zoals wij die kennen zal totaal veranderen, denkt de futorist. “Ik ben ervan overtuigd dat onze kinderen echt geen etiketten of labels meer kennen. Je kan dan het product scannen met een slimme bril of met je slimme spiegel. Een robot kan tegen jou vertellen wat er in het product zit. Dit kan veel accurater zijn dan en etiket waar je maar een beperkt oppervlak hebt om iets te communiceren naar je consument.“ 

Zwart, bruine en witte beer
Veel bedrijven zijn bang voor de toekomst en weten niet goed waar ze moeten beginnen volgens van Hooijdonk. “Niemand kan zich voorstellen dat producten met elkaar kunnen communiceren. Het wordt over een aantal jaar mogelijk een slimme koelkast je recepten presenteert van de producten die zich in de koelkast bevinden. Het is de jeugd dat dit soort dingen bedenkt. Geen enkele oude rot in een Raad van commissarissen zal met zo’n idee komen.”

Volgens de public speaker zijn er drie soorten mensen in een bedrijf aan te wijzen. De eerste is de zwarte beer. Hij/zij is bang voor alles wat nieuw is en denk dat het bedrijf over tien jaar nog steeds hetzelfde is. “Met dat soort mensen moet je dus nooit in zee gaan”, zegt Van Hooijdonk nadrukkelijk. De tweede soort categorie zijn de bruine beren. Zij zullen uit zichzelf niet met een radicaal nieuw idee komen, maar kunnen wel overtuigd worden. Zij willen niet veranderen, maar als het moet dan moet het maar. De laatste groep is de categorie witte beer. “Dat is de jeugd”, zegt Van Hooijdonk. “Zij zijn niet ouder dan 25 jaar en staan voor alles open. Zij willen alles veranderen, want zij zien verandering als vooruitgang. Bind deze groep aan je bedrijf en zult het vanzelf merken.”

Door: Redactie VerpakkingsProfs