Alibaba kiest toch voor Luik als logistiek centrum

Logistiekprofs op 1 juni 2018 | 3 minuten leestijd

Na veel speculatie over de Europese locaties die Alibaba wil aan doen met zijn logistieke dochter Cainiao Network, lijkt nu de kogel door de kerk. De Chinese e-commercereus heeft zijn oog laten vallen op Luik. Bij Liège Airport wil het een groot distributiecentrum bouwen. 

Premier Charles Michel maakte het nieuws bekend, waarna het volgens de Belgische krant De Tijd door Alibaba zelf werd bevestigd op de Global Smart Logistic-topHet logistiek centrum gaat dienen als hub voor de rest van Europa. Cainiao Netwerk verzorgt al langer e-commercezendingen via de Luikse luchthaven. Door hier een Europese hub te plaatsen zal het aantal vluchten tussen Azië en Liège Airport naar verwachting fors toenemen. 

Alibaba focust op Europa

De stap onderstreept de focus van Alibaba op Europa en de Benelux. Sinds 2016 heeft het een kantoor in Nederland, voor zowel de Nederlandse als de Belgische markt. De internetreus wil niet alleen goederen van China naar Europa verschepen, maar ook vice versa. Chinese consumenten kunnen via Alibaba aan producten uit het Westen komen. 

Binnen 72 uur leveren

Alibaba lokt online shoppers wereldwijd door producten tegen zeer lage prijzen aan te bieden. Daar staat tegenover dat klanten wat langer op hun pakketje moeten wachten. In sommige gevallen loopt de levertijd op tot een maand. Met de komst van internationale hubs lijkt Alibaba die levertijd te willen verkorten. Naast Luik is Alibaba namelijk ook voornemens om in Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur en Moskou een ‘logistiek knooppunt’ te openen. In een persbericht stelt het: “In 30 steden in zes regio’s leveren we nu al producten binnen vijf dagen. Het doel van onze nieuwe hubs is om dat aantal steden in de komende drie jaar uit te breiden naar honderd. Ons ultieme doel is om overal ter wereld binnen 72 uur pakketten te leveren.”

Opsteker voor Belgische e-commercesector

Eerder deze week werd door het Duitse Wirtschafswoche nog gespeculeerd over een logistiek centrum van Alibaba in het Duitse Hamburg. Dat Luik hier uiteindelijk een rol in gaat spelen is een opsteker voor de Belgische e-commercesector. Vorig jaar werd bekend dat onze zuiderburen distributiecentra en banen mislopen omdat bedrijven hun e-commerce dc’s net buiten de Belgische grens plaatsen. Zo ontlopen ze de Belgische regelgeving omtrent nachtwerk en loonkosten, die in buurlanden doorgaans soepeler is. Volgens berekeningen van handelsfederatie Comeos loopt België hierdoor tot 15.130 banen mis.