Afzet trucks stijgt kort, maar neemt in 2019 weer af

Logistiekprofs op 16 mei 2018 | 2 minuten leestijd

Leveranciers van trucks en trailers staat in 2018 een piek te wachten in hun afzet. Toch volgt in 2019 een stap terug. Er hoeft tegen die tijd minder te worden vervangen, er rijden steeds meer buitenlandse trucks op Nederlandse bodem en distributeurs zullen een deel van hun investeringen gaan uitstellen. 

Dit blijkt uit de nieuwe assetvisie trucks en trailers van ING Economisch Bureau. In 2018 neemt de afzet van trucks volgens ING met 4 procent toe naar 15.500 trucks. Dat is fors meer dan het langjarig gemiddelde van 12.700 en het hoogste punt in tien jaar. De afzet van trailers bereikt in 2018 zelfs een recordniveau op 16.500 (+5 procent). In 2019 keert het tij. Dan wordt in beide markten een lagere afzet voorspeld. 

Buitenlandse trucks 

Bij trailers is deze daling toe te schrijven aan de afname van vervangingsinvesteringen. Bij trucks kent de afname verschillende oorzaken. Allereerst is er de toename van buitenlandse trucks op Nederlandse wegen. Daardoor neemt de inzet van Nederlandse voertuigen beperkt toe. Ook worden voertuigen efficiënter benut met behulp van ICT en ladingplatforms. Ondanks de goed draaiende economie, zorgt dit ervoor dat er minder behoefte is aan uitbreiding van het Nederlandse truckpark. 

Uitstel investeringen

Daarnaast wordt verwacht dat de brede introductie van zware elektrische trucks voor uitstel van investeringen zorgt. De afzet van elektrische trucks zal na 2020 echt gaan groeien, zo verwacht ING. In afwachting van die brede introductie zal dit eerst leiden tot uitstel van investeringen. “We staan aan de vooravond van introductie van elektrische trucks”, licht Michiel Bremmers, Assetmanager trucks en trailers ING Lease, toe. Naarmate er de komende vijf jaar meer merken op de markt komen, de prijzen gaan dalen en de CO2-uitstoot hoger op de agenda komt te staan, wordt dit voor transporteurs in stad en regio interessanter.” 

Gerelateerde artikelen