25.08.2015 | Branchenieuws

'Afschaffen inhaalverbod voorkomt treintjesvorming vrachtwagens'

Vrachtwagens die achter elkaar rijden en zo een treintje vormen, leveren aardig wat veiligheidsproblemen op. Dat constateert de ANWB. De organisatie vroeg leden naar oplossingen voor de colonnevorming. Daaruit kwam naar voren dat weggebruikers vinden dat er strenger gecontroleerd mag worden op het afstand houden. TLN vindt juist dat het inhaalverbod aangepast moet worden.  

Afhankelijk van de verkeersintensiteit
Transport en Logistiek Nederland verwacht dat het opheffen van een inhaalverbod voor vrachtauto’s een gunstig effect heeft op colonnevorming. De organisatie wil dat inhaalverboden afhankelijk worden gemaakt van de verkeersintensiteit. Ook pleit het voor het langer maken van de huidige invoegstroken.

Extra rijstrook 
ANWB denkt dat een extra rijstrook ook kan bijdragen aan het oplossen van treintjesvorming. Zeker de A67, A15 A1 en A16 zouden aan hun maximumcapaciteit zitten betreffende de doorstroming en verkeersveiligheid. Met een extra rijstrook kan het inhaalverbod worden opgeheven en ontstaat er meer dynamiek in het verkeer. 

Inhaalverbod 
Sinds 2003 geldt op een groot deel van de Nederlandse snelwegen een inhaalverbod voor vrachtwagens. De afgelopen jaren zijn veel snelwegen verbreed tot drie of meer rijstroken, waardoor er geen inhaalverbod meer geld. Op de bovengenoemde wegen zou dit ook moeten gaan gelden, zodra er een extra rijstrook wordt gerealiseerd. 

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (4)

Reageren
  • Jo vd kammen
    26.08.2015 - 21:40 uur | Jo vd kammen

    zoals in div landen de snelheid naar 90km per uur,en op rijbanen met 3rijstroken geen inhaal verbod,en de tyden van het inhalen verruimen van 7tot9uur,in niet flitsen bij zoals nu overschrijding van 5km.bij deze wijzen wordt het beroep er niet leuker op.

  • john dore
    25.08.2015 - 13:14 uur | john dore

    Ik heb het tweemaal mee gemaakt dat je zo je afrit mist, ze moeten zich ook aan de wettelijke afstand houden, zo kun er ook tussen en dan vragen ze zich af hoe een vrachtauto op een andere vrachtauto rijdt uren lange file's, het is een moeilijk punt want er zijn ook gewone automobelisten die een vrachtwagen er niet tussen laten de tolerantie is ver zoek.de meeste chauffeurs hebben geen tijd zo vlug mogelijk van a naar b

  • Peter Van Beest
    25.08.2015 - 10:20 uur | Peter Van Beest

    Laat de bestuurder van een personen auto ook eens bij zich zelf te raden gaan en de verkeerd regels die zijn er niet voor niks goed uitvoeren
    En waarom moeten men alles in halen als je uit moet voegen

  • cl naaktgeboren
    25.08.2015 - 09:22 uur | cl naaktgeboren

    afschaffen inhaalverbod en meer Nederlandse chauffeurs op bok en minder regeltjes drift krijgt de chauffeur weer tijd om te rijden en dat geeft minder tres en ruimere rijtijdenbesluit