Afhaalpunten krijgen het drukker

01.09.2016 | Branchenieuws | 563 keer bekeken
Afhaalpunten krijgen het drukker

Het afhalen van online bestellingen groeit in populariteit. Van de 114 miljoen online bestellingen gingen er vorig jaar bijna 3,6 miljoen pakketten naar een afhaalpunt. Volgens een data-analyse van logistiek softwarebedrijf Paazl zijn afhaalpunten vooral in studentensteden erg populair.

In het eerste kwartaal van 2016 werd 4,6 procent van de online bestellingen niet naar het huisadres van de consument gestuurd, maar direct naar een afhaalpunt. Een jaar eerder lag dat percentage nog op 3,2 procent. Het aantal bestellingen dat bij een afhaalpunt gebracht wordt omdat de consument bij bezorging niet thuis is, is hierbij nog niet meegerekend.

Afhaalpunten spelen ook een grote rol bij retourzendingen. Van alle online bestellingen wordt zo’n 13 procent teruggestuurd. Dat gebeurt vrijwel altijd via pakketpunten. Afhaalpunten verwerken bovendien ook nog eens 6,4 miljoen pakketten die consumenten onderling verzenden. Volgens Paazl hebben Nederlandse afhaalpunten in 2015 al met al zo’n 29 miljoen pakketten verwerkt.

Studenten halen graag af
Vooral in studentensteden worden pakketten vaak buitenshuis bezorgd. In Groningen, Nijmegen en Leiden ontvingen afhaalpunten zo’n vijf procent van alle online bestellingen. In Doetinchem, Veenendaal en Barendrecht laten consumenten hun pakketje liever aan huis bezorgen. Hier wordt minder dan 3 procent van de pakketten naar een afhaalpunt gebracht.

Vijfduizend pakketjes per afhaalpunt
PostNL is marktleider in Nederlandse afhaalpunten. Het koeriersbedrijf telt zo’n 2500 afhaalpunten in Nederland, gevolgd door DHL Parcel (1350 afhaalpunten) en DPD (750 afhaalpunten). De vijf grootste aanbieders zouden gezamenlijk 5800 afhaalpunten hebben. Elke locatie verwerkt gemiddeld 5051 zendingen per jaar. Consumenten halen hun bestelling gemiddeld na 19 uur op bij het afhaalpunt.

Redactie LogistiekProfs  

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren