Action kampt met logistieke problemen
Supply Chain Management 15.02.2019 | Branchenieuws

Action kampt met logistieke problemen

Logistieke problemen bij Action remmen de groei van de discounter. Afgelopen najaar moest de opening van twintig winkels worden uitgesteld. Meerdere winkels hebben inmiddels lege schappen door 'haperingen in de supply chain'. 

Dat schrijft Quote. Het blad baseert zich op bronnen rond de discounter. Die stellen dat het bedrijf harder groeit dan het aankan. Door distributieproblemen opende Action vorig jaar 230 winkels, in plaats van de geplande 250 filialen. 

Riante dividenduitkering

De kritiek van insiders richt zich met name op de dividend die Action ondanks de operationele druk uitkeerde. Action-eigenaar 3i betaalde zichzelf 2 miljard euro aan dividend. Een betrokkene tegen Quote: "Om de operatie weer op orde te krijgen had 3i meer in Action kunnen investeren. Maar in plaats daarvan halen ze er een waanzinnig dividend uit. Daardoor is de hele organisatie onnodig onder druk komen te staan."

Action erkent druk op de supply chain

Een rondgang van het blad langs verschillende Action-filialen laat zien dat ook de bestaande winkels kampen met distributieproblemen. Talloze schappen van de keten werden leeg aangetroffen. Action erkent de problemen, veroorzaakt door de exponentiele groei in winkels en geografie. Dat zet veel druk op de supply chain, aldus een woordvoerster tegenover de Belgische krant De Tijd. "Het aantal nieuwe winkels groeide zo snel dat het qua logistiek krap begon te worden." 

Nieuwe distributiecentra

De komende tijd zet Action in op het uitbreiding van de logistieke capaciteit. Dit jaar opent de retailer een distributiecentrum in Polen. In 2020 volgen er nog twee. "We hebben een versnelling ingezet. We willen met onze distributiecentra vooroplopen op de winkelopeningen."


Plaats een reactie (1)

Reageren
  • voornaam van achternaam
    19.02.2019 - 18:26 uur | voornaam van achternaam

    onvoorstelbaar, het is allemaal meuk wat ze verkopen,
    als je er naar kijkt is het vaak al stuk.
    bepaald niet duurzaam dit hele verhaal