Action experimenteert met online verkoop

Logistiekprofs op 1 september 2020 | 3 minuten leestijd

Action wilde de afgelopen jaren niets van e-commerce weten, maar experimenteert in België en Frankrijk nu toch voorzichtig met online verkoop. Aan thuisbezorgen doet de discounter niet, klanten moeten de bestellig in de winkel ophalen. “Het is verdomd moeilijk om een product dat exclusief btw 1,50 euro kost, zonder verlies bij de klant thuis te krijgen.”

Klanten van Action konden tot een paar maanden geleden alleen producten op de website bekijken. Daar komt nu heel voorzichtig verandering in. In vijf winkels in Frankrijk en vijf winkels in de regio Antwerpen is de winkelketen een proef gestart met click & collect. Klanten kunnen de artikelen online bestellen en in de winkel afhalen en betalen. Een winkelmedewerker verzamelt de bestelling voor ze. 

Action koos voor deze landen omdat de zevenhonderd winkels hier op slot gingen tijdens de coronacrisis. “In zo’n geval kan click & collect een uitkomst zijn”, stelt CEO Sander van der Laan in een interview met Nu.nl. “De proeven daar zien we in ons achterhoofd wel als een bredere test.”

Gevolgen coronacrisis

Het Nederlandse bedrijf heeft inmiddels zestienhonderd winkels, die in 2019 gezamelijk een omzet van 5 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 500 miljoen euro opleverden. Voor 2020 verwacht Van der Laan een minder sterk resultaat. “Dit jaar krijgen we zeker een forse tik van de coronacrisis. In die eerste maanden draaiden we 50 tot soms wel 75 procent minder omzet.”

Expansiedrift

Ondertussen breidt het rap uit naar andere landen. Vorige week werden de eerste winkels in Tsjechië geopend en volgend jaar staat Italië op de planning. Volgens Van der Laan komen er nog zeker vijf landen bij. Action bedient nieuwe locaties vanuit zijn acht bestaande distributiecentra. “Het gaat bij nieuwe landen altijd om landen die grenzen aan landen waar we al zitten”, aldus de CEO. 

Winkels niet op tijd bevoorraad

Action haalde de afgelopen maanden het nieuws door zijn lege schappen in winkels. Door de pandemie konden winkels niet op tijd worden bevoorraad. De retailer had te maken met vertragingen vanuit China, waar Action een groot deel van zijn spullen vandaan haalt, en in de distributiecentra traden problemen op. Logistieke sites in Frankrijk, Duitsland en Polen lagen maandenlang stil of draaiden op veel lagere capaciteit omdat honderden winkels tijdelijk moesten sluiten. 

Gerelateerde artikelen