ACM: ‘Webwinkels moeten duidelijker zijn over levertijden’

Logistiekprofs op 27 november 2020 | 2 minuten leestijd

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maant webwinkels klanten beter te informeren over hun levertijden. Met het oog op de komende feestdagen en de extra drukte door corona wil de waakhond webwinkels nog eens herinneren aan hun plichten. 

De ACM ontving de afgelopen maanden veel meldingen van consumenten over online aankopen die niet of te laat geleverd werden, die te laat (of helemaal niet) werden terugbetaald en over de slechte bereikbaarheid van webwinkels. 

De instantie ziet het als de verantwoordelijkheid van webwinkels om verwachtingen van consumenten waar te maken, ongeacht het feit dat zij het druk hebben. Dat betekent dat de levertijden die op de website worden gecommuniceeerd, overeen moeten komen met de werkelijke levertijden. Als bestellingen vertraagd zijn, dienen klanten na hun aankoop te worden geïnformeerd.

Daarnaast horen webwinkels duidelijk te communiceren hoe en wanneer ze bereikbaar zijn. Ook moeten zij binnen een redelijke termijn reageren, aldus de ACM. De instantie heeft meerdere webwinkels waarover het de afgelopen maanden klachten ontving op de vingers getikt. Diverse online shops hebben daarop de levertijden op hun website aangepast en hun klantenservice uitgebreid. 

Gerelateerde artikelen