ACM pleit voor meer servicepunten en pakketkluizen

Logistiekprofs op 29 May 2020

Het merendeel van de Nederlandse huishoudens heeft geen pakket- of servicepunt op loopafstand. Als pakketvervoerders vaker gebruik maken van elkaars bezorgpunten of platforms voor buurtpunten, kan dat percentage stijgen tot 75 procent. 

Dat constateert de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De marktwaakhond heeft de bezorgmarkt voor pakketvervoer in kaart gebracht en daarbij met name gekeken naar de last mile. Volgens de ACM werken partijen als PostNL, DHL, DPD en UPS aan oplossingen om de last mile-pakketbezorging zo efficiënt mogelijk te maken. De vervoerders zien servicepunten en pakketkluizen als een goed alternatief voor de mislukte eerste bezorgpoging bij klanten thuis.

Nederland telt momenteel circa 8.600 servicepunten of pakketkluizen. Naast deze servicepunten zijn er nog (veel)
meer servicepunten of buurtpunten die zijn aangesloten bij platforms. Geen van de
pakketvervoerders bezorgt hier echter.

Uit een analyse van de ACM blijkt dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van de vervoerder. Uitbreiding van het aantal bezorgpunten is wenselijk, adviseert de ACM. Het biedt consumenten meer keuzevrijheid en maakt pakketbezorging duurzamer, doordat consumenten minder vaak met de auto naar een pakketpunt gaan.

Buurtpunten en samenwerken

Het marktrapport laat zien dat de meeste servicepunten exclusief voor een vervoerder werken. Wanneer een consument pakketten van verschillende pakketvervoerders op een servicepunt laat bezorgen, zal hij bij verschillende locaties langs moeten.

De marktwaakhond stelt dat pakketvervoerders hun netwerk kunnen uitbreiden door gebruik te maken van bestaande initiatieven, zoals platforms voor buurtpunten (Homerr), of elkaars bezorgpunten. Zo kan het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand stijgen tot 75 procent.   

Pakketkluizen weinig geplaatst en weinig gebruikt

Pakketkluizen blijken nog niet breed gedragen te worden onder consumenten en vervoerders. Alleen PostNL en DHL hebben momenteel
eigen pakketkluizen. Volgens de waakhond vormen de investeringskosten een drempel voor het plaatsen van pakketkluizen. Ook gemeentelijk beleid helpt niet altijd mee. “Meer duidelijkheid en stroomlijning waar mogelijk maakt het makkelijker om pakketkluizen op grotere schaal aan te bieden”, besluit de ACM.