ACM: Pakketmarkt groeit, same day delivery nog niet populair
Transport & Distributie 04.09.2018 | Branchenieuws

ACM: Pakketmarkt groeit, same day delivery nog niet populair

Nederlandse consumenten blijken maar weinig gebruik te maken van same day delivery. In 2017 was het aantal bezorgde pakketten dat op dezelfde dag werd bezorgd 'verwaarloosbaar', zo stelt waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

In de Post- en Pakkettenmonitor 2017 schrijft de ACM dat de bezorgmarkt, van post en pakketten samen, in 2017 met 3 procent groeide tot een omzet van 3,24 miljard euro. Die stijging is voornamelijk toe te schrijven aan het pakketvervoer. Het volume bezorgde pakketten groeide met 16 procent naar 420 miljoen stuks en de omzet met 9 procent naar 2,1 miljard euro.

PostNL marktleider in pakketbezorging

PostNL was met een marktaandeel van 60 procent de grootste partij voor verzending binnen Nederland. Consumenten versturen hun pakketten voor het overgrote deel via PostNL. Bedrijven die pakketten sturen naar consumenten doen dat vooral via PostNL en DHL. Andere partijen zijn ook aanwezig in beide segmenten, maar zijn veel kleiner, schrijft de ACM. 

Aandeel same day delivery klein

PostNL en DHL Parcel boden in 2017 same day delivery aanmaar daar werd weinig gebruik van gemaakt. In het rapport valt te lezen dat 90 procent van de bezorgde pakketten de volgende dag werd bezorgd. Het overige deel werd binnen twee of meer werkdagen bezorgd. 

De Nederlandse consument liet pakketten vooral aan huis bezorgen (90 procent). Daarvan werd 6 procent alsnog op een servicepunt afgeleverd, en 4 procent bij de buren. In 6 procent van de gevallen liet de consument het pakket direct naar een pakketkluis bezorgen. 

Pakketkluizen komen niet van de grond

Dat laatste is een punt van aandacht, stelt de waakhond. Pakketkluizen garanderen immers dat het eerste bezorgpoging slaagt. Toch worden pakketkluizen, waar bezorgers van verschillende bedrijven gebruik van kunnen maken, in Nederland veel minder gebruikt dan in bijvoorbeeld België. Volgens marktpartijen komt deze manier van bezorgen nog niet van de grond door het ontbreken van kritische massa. De ACM gaat daarom onderzoeken of er problemen zijn op het gebied van mededinging die ervoor zorgen dat pakketvervoerders weinig werken met pakketkluizen. 

E-fulfilment

Steeds meer pakketvervoerders nemen e-fulfilment op in hun dienstenpakket: de keten vanaf het moment van bestelling totdat het pakket bij de consument is bezorgd. Uit de gesprekken met marktpartijen blijkt dat pakketvervoerders achterwaarts integreren op de pakkettenmarkt door ook op de first mile hun diensten aan te bieden. De ACM spreekt van een 'logische beweging', omdat pakketvervoerders zo een meerwaarde kunnen vormen voor webwinkels.



Plaats een reactie (1)

Reageren
  • 11.09.2018 - 11:44 uur | Erik van Vliet

    Door weinig dag delivery zijn er meer planningsmogelijkheden en is de route efficienter te rijden. Een voordeel voor de logistiek en het milieu.
    Practical Solution.