ACM neemt pakketmarkt onder de loep

10.10.2016 | Branchenieuws | 246 keer bekeken
ACM neemt pakketmarkt onder de loep

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat pakketbezorgbedrijven nauwer in de gaten houden. ACM wil dat er voldoende dynamiek blijft op de pakketmarkt en voegt deze daarom toe aan de jaarlijkse monitor van concurrentieontwikkelingen in de postmarkt.

De markt voor pakketvervoer is de laatste jaren fors gegroeid door de opkomst van online shoppen. PostNL en DHL zijn momenteel marktleider in Nederland. Volgens ACM kan een toenemende concentratie een indicatie zijn van een verminderde concurrentie op de markt. “ACM vindt het belangrijk dat er voldoende dynamiek blijft op deze markt en dat verzenders voldoende keuze hebben”, stelt de organisatie op haar website. ACM gaat zich richten op de ontwikkeling van de marktaandelen, de keuzemogelijkheden van verzenders, de prijsontwikkeling in de verschillende marktsegmenten, de beschikbaarheid van servicepunten en de situatie rondom de inzet van zelfstandige pakketbezorgers.

Ook doet de toezichthouder nader onderzoek naar welke pakketdiensten vallen onder de wettelijke definitie van postvervoer en welke vallen onder de definitie van expresdiensten. Voor beide diensten gelden namelijk andere regels.

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren