ACM neemt kartelvorming in logistieke ketens onder de loep

Logistiekprofs op 2 februari 2017 | 1 minuut leestijd

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of bedrijven in de sector ‘havens & transport’ informatie uitwisselen over prijzen, investeringen en klanten. Aanleiding voor het onderzoek zijn de kartelboetes die werden opgelegd aan Franse bedrijven die hun voorgenomen prijsverhogingen via de brancheorganisaties bespraken.

Volgens ACM is het voor bedrijven noodzakelijk om gegevens uit te wisselen en logistieke ketens precies op elkaar aan te laten sluiten. Bedrijven die echter concurrentiegevoelige informatie met elkaar bespreken, over bijvoorbeeld voorraden, klanten, offertes, investeringen en marktaandelen, vormen mogelijk een kartel. Dit geldt ook voor informatie die onder de leden van een branchevereniging wordt verspreid.

De waakhond gaat met bedrijven en brancheorganisaties om de tafel om erachter te komen hoe en op welke manier informatie wordt uitgewisseld. De conclusies uit deze specifieke sector zouden ook relevant kunnen zijn voor andere bedrijven in de logistiek, die dezelfde producten en diensten uit voorraad leveren.

Redactie LogistiekProfs