Acht technologieën die supply chains gaan veranderen

Marcel te lindert op 12 november 2015 | 6 minuten leestijd

Op een slide in het Material Handling Theater in hal 10 kwamen ze even voorbij:  acht technologieën die de komende jaren supply chains zullen veranderen. Acht technologieën ook die ons in staat stellen om beter in te spelen op de behoeftes van klanten en de voorsprong op de concurrentie te vergroten. Ze zijn afkomstig uit een onderzoek van Material Handling Industry, dat de ontwikkelingen op het gebied van material handling in de Amerikaanse markt schetste.

Supply chains staan onder grote druk. De waarde die ze scheppen voor hun klanten moet groeien en groeien, steeds sneller om de voorsprong op de concurrentie te vergroten of op z’n minst te behouden. Uit onderzoek van Material Handling Industry, een branchevereniging uit de Verenigde Staten, blijkt dat de vraag van klanten naar lagere prijzen, snellere levertijden en meer service momenteel de grootste uitdaging voor supply chain professionals vormt. 

Investeren in technologie is noodzakelijk om aan die uitdagingen tegemoet te komen. In het Industry Report van 2015 noemt MHI acht technologieën die een belangrijke rol gaan spelen: 

1 Voorraad- en netwerkoptimalisatietools
Van de acht genoemde technologieën worden deze tools al het vaakst gebruikt. Ze bieden bedrijven de mogelijkheid om uit te rekenen hoeveel voorraad op welke locatie moet worden neergelegd om klanten zo goed mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten te bedienen. Met een relatief lage investering in deze softwaretools, die bestaan uit een verzameling slimme algoritmes, kunnen bedrijven hun kosten flink verlagen. Dat betreft niet alleen een verlaging van voorraadkosten vanwege dalende voorraadniveaus, maar ook dalende transport- en dalende handlingkosten. In ieder geval nemen deze tools al deze kostenaspecten mee in hun berekeningen.

2 Sensors en automatische identificatie
Deze technologieën bieden een real-time zicht op voorraadniveaus en goederenstromen. Daardoor kunnen bedrijven beter plannen, hun mensen en middelen slimmer inzetten op de locaties waar dat nodig is en ook de ontvangen orders beter alloceren. Daarnaast bieden deze technologieën de mogelijkheid om fouten bij het orderpicken of laden en lossen te voorkomen. En fouten voorkomen is altijd nog goedkoper dan fouten herstellen. Een fraai voorbeeld zijn de triple-scale heftruckvorken van Ravas die genomineerd waren voor de Logistica Award.

3 Cloud computing en -opslag
Steeds meer bedrijven maken gebruik van softwareoplossingen in de cloud, waar ze vervolgens ook hun data opslaan. Sinds 2011 zijn de bestedingen aan cloudoplossingen verdrievoudigd en die trend zal zeker doorzetten, ook in de supply chain. Cloudoplossingen werken drempelverlagend omdat bedrijven minder hoeven te investeren in softwarelicenties, IT-infrastructuur, etc. Bovendien kunnen bedrijven sneller beschikken over nieuwe oplossingen, die bovendien eenvoudig schaalbaar zijn. ICT & Logistiek toont een groot aantal cloudoplossingen, vooral voor toepassingen die frequentie updates vereisen zoals douanesystemen en routeplanningssystemen. 

4 Robots en automatisering
Robots zijn al tientallen jaren gemeengoed in de industrie, denk aan de indrukwekkende lasstraten van Nedcar in Born. Nu robots goedkoper, sneller en slimmer worden, kunnen ze veel meer dan taken met een sterk repetitief karakter uitvoeren, denk aan het picken, inpakken en sorteren van verschillende artikelen.  En vergeet niet: robots en automatische opslag- en orderverzamelsystemen realiseren hogere snelheden en maken minder fouten dan mensen. Echte robots zijn op de Logistica niet te zien, maar wel systemen op basis van shuttles en agv’s die dicht in de buurt komen.

5 Predictive analytics
Predictive analytics is in feite niets anders dan het analyseren van ‘big data’ om patronen te herkennen en op basis daarvan de toekomst te voorspellen. Bedrijven maken al veel gebruik van data, maar die vertellen tot nu toe vooral wat in het verleden heeft plaatsgevonden, niet wat in de toekomst zal gebeuren. Predictive analytics kan worden gebruikt om storingen van material handling systemen te voorspellen en te voorkomen, maar ook om supply chains te ontwerpen die berekend zijn op verschillende groeiscenario’s. Eenvoudige toepassingen zijn nu al zichtbaar, denk aan de navigatiesystemen van TomTom die nu al op basis van rijgedrag uit het verleden kunnen voorspellen waar je huidige rit naartoe gaat.

6 Draagbare en mobiele technologie
Consumenten zijn de afgelopen jaren gewend geraakt aan mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Dergelijke apparaten zullen de komende jaren nog meer te zien zijn op de werkvloer, aangevuld met draagbare devices zoals smartglasses, smartwatches en headsets. De Logistica laat verschillende voorbeelden van dit soort toepassingen zien, denk aan het ‘orderpickvest’ van Logitrade als vervanger van de traditionele headset bij voicepicking. Behalve voor orderpicking zullen deze technologieën steeds vaker worden ingezet voor andere processen zoals het repareren van producten, het afhandelen van retouren of het controleren van binnenkomende goederen.

7 3D-printing
3D-printing zal een grote impact hebben op supply chains. Waarom zouden we nog zeecontainers vol producten onze oceanen over sturen als we kunnen volstaan met het doormailen van een digitaal ontwerp naar een lokale 3D-printer? MHI verwacht dat 3D-printing op korte termijn zal worden ingezet voor spare parts, zodat machinefabrikanten niet verplicht zijn om nog jarenlang onderdelen op voorraad te houden die misschien nooit zullen worden gebruikt.  Daarnaast zal 3D-printing worden ingezet voor complexe producten met hoge volumes, denk aan bonbons die nu een strakke hand van patissiers vereisen, en voor modeaccessoires of andere trendgevoelige producten met een korte levenscyclus. De logistiek kan ook profijt hebben van 3D-printing, bijvoorbeeld omdat de uitval van material handling systemen wordt verkort als spare parts sneller beschikbaar zijn.

8 Onbemande voertuigen en drones
Helemaal nieuw zijn onbemande voertuigen natuurlijk niet in de logistiek. AGV’s bestaan al jaren en worden ook in magazijnen en distributiecentra al vrij veel toegepast. Wel nieuw is dat onbemande voertuigen straks ook op de openbare weg kunnen rijden. Samen met de drones waarmee hier en daar al wordt geëxperimenteerd, bieden ze nieuwe mogelijkheden voor het afleveren van pakketten bij consumenten. De technologie die hiervoor wordt ontwikkeld, zal ertoe leiden dat ook in magazijnen de mogelijkheden van AGV’s en wellicht zelfs drones toenemen. Denk aan AGV’s die samenwerken om bijvoorbeeld grote producten te vervoeren.

Marcel te Lindert: journalist logistiek en supply chain