ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
ABN Amro: 'Business Intelligence cruciaal voor continuïteit logistiek dienstverleners'
ICT 11.10.2018 | Branchenieuws

ABN Amro: 'Business Intelligence cruciaal voor continuïteit logistiek dienstverleners'

Logistiek dienstverleners die Business Intelligence (BI) op een succesvolle manier inzetten, verzekeren zich van een sterke positie ten opzichte van de concurrent. De grootste kansen liggen daarbij in de voorspellende werking van data.

Dat schrijft ABN Amro in het vandaag gepubliceerde rapport ‘Van informatiestroom naar goederenstoom’. In de publicatie richt de bank zich op logistiek dienstverleners in de e-commercesector, omdat slim datagebruik voor hen in het bijzonder van belang is. “Deze groeisector kenmerkt zich door een korte time-to-market; het is essentieel dat de logistiek snel, efficiënt en duurzaam verloopt. Om dit waar te maken moet slim gebruik worden gemaakt van data, die juist in de e-commerce ruim voorhanden zijn.”

Dienstverleners die hun data slim inzetten, verbeteren hun processen en spelen actief in op trends, zo stelt de bank. In het rapport worden enkele mogelijkheden van BI uit de praktijk genoemd:

Verbetering van de magazijninrichting

Met een goede slotting - het bepalen van de beste locatie voor elk product - is het mogelijk om loopafstanden van orderpickers te verkleinen en de orderpick snelheid te verhogen. Zo maakt Rhenus Contract Logistics in een van de magazijnen gebruik van een pickingalgoritme. Door samen te werken met de opdrachtgever die een vraagvoorspelling aanlevert en toekomstige promoties realtime verwerkt in de vraagvoorspelling, wordt automatisch bepaald welke producten op welke locatie in het magazijn moeten liggen.

Verbeteren van de transportplanning

Voor het maken van een goede planning, zijn logistiek dienstverleners gebaat bij voorspelbaarheid. Het inzichtelijk krijgen van informatie over leveringen, doorlooptijd, transportroutes, brandstofkosten en beladingsgraad helpt daarbij. Het verzamelen en evalueren van deze gegevens maakt het vervolgens mogelijk om prognoses te maken en de ritten te optimaliseren.

Verbeteren van de vraagvoorspelling

Logistiek dienstverleners beschikken over een enorme database met historische orders. Wanneer deze historische ordergegevens worden aangevuld met real-time ordergegevens en met externe data zoals weersinformatie of cijfers over de bevolkingssamenstelling, kunnen logistiek dienstverleners samen met hun opdrachtgevers prognoses voor de komende weken maken.

De bank doet vijf aanbevelingen voor ondernemers die aan de slag willen met BI:

  1. Zorg ervoor dat het verzamelen van data hoog op de strategische agenda staat
  2. Inventariseer waar data wordt verzameld
  3. Werk met dataspecialisten
  4. Ontwikkel een cultuur waarin dataspecialisten en minder datagedreven werknemers samenwerken
  5. Experimenteer gericht en op kleine schaal

"Logistiek dienstverleners moeten aan de slag met BI. Dit kan stap voor stap en is naar onze overtuiging cruciaal voor de continuïteit van elke onderneming", concludeert ABN Amro. 

Lees het volledige rapport hier.

Plaats een reactie (0)

Reageren